23948sdkhjf

Ny upptrappning av sjökonflikten

Sjöbefälsföreningen tackar nej till medlarnas nya bud - facket vill behålla bästa avtalet i branschen men vill däremot inte ha individlöner.
Orsaken att Sjöbefälsförenigen säger nej till medlarbudet är att det fortfarande går på Almegas linje med individlöner och dessutom skulle det bästa avtalet i branschen tas bort.

I fredags fick Sjöbefälsföreningen ta del av ett nytt bud från medlarna. Då det förra budet endast tillmötesgick Almega hade Sjöbefälsföreningen förhoppningar om att det här budet skulle se bättre ut. Men tyvärr fortsätter medlarna på inslagen linje. I det nya budet föreslår de att individlönesystemet ska vara grunden i avtalet.

– Vi har om och om igen betonat vikten av tarifflöner inom skärgårdstrafiken, vilket är det dominerande inom både sjöfart och flyget, av den enkla anledningen att de här personerna knappt träffar sin lönesättande chef. Almega pratar om att belöna enskilda prestationer, men hur ska man kunna göra det om man inte ser vem som presterar vad? säger Mats Jäderland , vd Sjöbefälsföreningen.
 Han fortsätter:

– Hela den här avtalsrörelsen har komplicerats ytterligare av den upphandling i skärgårdstrafiken som varit, som nu träder i kraft, och innebär att en del av våra medlemmar byter arbetsgivare. Men det har hänt förut, och principen har då alltid varit att avtalen följer med båtarna så att besättningen behåller samma villkor som tidigare. Vi ser inte varför det inte skulle ske även den här gången.

Det var Almega som från början bad Sjöbefälsföreningen att ta fram ett förslag på ett branschavtal, men verkar nu ha ändrat sig i den frågan. Sjöbefälsföreningen har dock under hela den här processen varit villiga att göra kompromisser, och är det fortfarande. Denna bild ger i alla fall den fackliga parten i konflikten.

Hur arbetsgivarsidan bemöter Sjöbefälsföreningens nya utspel kommer att publiceras här på Rt-forum så snart de når redaktionen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063