23948sdkhjf

Ministern åker förarlöst

Infrastrukturminister Anna Johansson provåker en av de självkörande minibussarna 28 april, samma buss som visades upp för pressen tidigare i veckan.


28 april höll infrastrukturminister Anna Johansson också ett anförande om regeringens arbete för självkörande fordon under ett offentligt evenemang som innovationsprogrammet Drive Sweden arrangerar. Det handlar om ganska omfattande förändringar av lagar och regelverk för att detta ska bli möjligt.

Drive Sweden startades under våren 2015 och är ett innovationsprogram som finansieras av Energimyndigheten, Formas och Vinnova. Huvudsyftet med Drive Sweden är ta tillvara på möjligheter och adressera utmaningar som förarlösa fordon för med sig på vägen.

När Drive Sweden 28 april arrangerade sitt första offentliga evenemang så gör de det inom ramen för Kista Mobility Week som pågår just nu. Infrastrukturminister Anna Johansson tog nyligen emot ett delbetänkande från den utredning om förarlösa fordon som regeringen tillsatte i november 2015 och kommer att vidare berätta om regeringens arbete kring frågan.

Självkörande fordon kommer, men de flesta experter är övertygade om att bussarna står sist i kön. Först kommer förarlösa truckar inom bland annat gruvindustrin, därefter lastbilar på väg samt mindre fordon. Bussarna vågar ingen släppa iväg helt utan förare innan tekniken runt omkring är betydligt mer utvecklad än vad som är fallet i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063