Gotlandsbåten kastar loss
28 april gjorde Gotlandsbåten AB entré i Gotlandstrafiken – det innebär att det blir konkurrens för första gången på 49 år.
3 april 2016 seglade Gotlandsbåtens färja HSC Express in i Östersjön för första gången. Färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet har inte varit konkurrensutsatt sedan april 1967. Sedan 1971 har trafiken varit statligt upphandlad och reglerad med ett konkurrensdirektiv. Konkurrensdirektivet togs bort av regeringen i juni 2009.
Sedan dess har gotländska intressen med den gotländske entreprenören Pigge Werkelin i spetsen verkat för konkurrerande trafik mellan Gotland och fastlandet för att den gotländska besöksnäringen och turismen ska växa i samma takt som övriga Sverige under den viktiga sommarhögsäsongen.
Våren och sommaren 2016 med start 28 april blir det alltså första gången på 49 år som färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet bedrivs i konkurrens mellan två rederier.
– Konkurrensen har redan haft verkan. Vi tillför ca 300.000 nya passagerarplatser i marknaden med låga priser, just nu till 1978 års prisnivå. Vår konkurrent tillför strax över 100.000 nya platser bara under absoluta högsäsongen på Nynäshamn. Att det blir besöksrekord sommaren 2016 på Gotland är redan klar, säger Ralph Axelson , vd för Gotlandsbåten
Det är också första gången på väldigt många år som Sverige får ett nytt rederi med passagerarfärja av den här storleken. HSC Nordic är ett svenskflaggat rederi och bilfärjan HSC Express världens första med hemort Uppsala, vilket kan tyckas litet udda eftersom den staden knappast har kontakt med havet.
Premiärturen torsdag 28 april gick mellan Nynäshamn och Visby. Totalt kommer 354 enkelturer att köras under säsongen som sträcker sig fram till 4 september. Hälften av turerna går mellan Nynäshamn och Visby och hälften mellan Västervik och Visby.