Alla vann på sjöstrejken
Strejken i skärgårdstrafiken är över, nytt avtal är klart – och både Sjöbefälsföreningen och Almega ser sig som vinnare.
Strejken som har pågått sedan den 12 april har i första hand drabbat tredje man. De som bor i skärgården och de som driver näringsverksamhet i skärgården har drabbats hårt av den långvariga strejken.
– Vi är nöjda med att vi har kunnat träffa ett avtal på 2,2 procent i nivå med industrin så att strejken får ett slut och trafiken åter kan börja gå i skärgården. I slutändan handlade det om att ta ansvar för alla dem som är beroende av skärgårdstrafiken i sin vardag, säger Patrik Eidfelt , förhandlingschef Almega Tjänsteföretagen.
I samband med förra avtalsrörelsen inleddes ett partsgemensamt arbete med att utveckla löneavtalen för att möta branschens framtida utmaningar. En viktig del i detta var att utveckla och börja tillämpa individuell lönesättning. Under strejken har det succesivt blivit klarlagt att Sjöbefälsföreningen, ett förbund inom SACO, helt motsatt sig detta utvecklingsarbete. Det nya avtalen innebär därför en återgång till tarifflöner om inte de lokala parterna kommer överens om att tillämpa individuell lönesättning.
– Det är beklagligt att Sjöbefälsföreningen inte känner sig redo att vara med och modernisera branschen så att vi tillsammans bättre klarar av de utmaningar som vi står inför. Men på sikt kommer det vara omöjligt för facket att blunda för den pågående samhällsutvecklingen, säger Patrik Eidfelt.
I och med det nya avtalet för skärgårdstrafiken minskar antalet kollektivavtal för branschen från tre till två. Avtalet för Stockholms Sjötrafik, även kallat Waxholmsavtalet, har helt försvunnit. Kvar blir ett kollektivavtal för Västkusten och ett för Östersjön.
– Det är helt naturligt att Waxholmsavtalet, som vuxit fram från skattesubventionerad verksamhet, har upphört. Företag efter företag har tvingats konstatera att man inte har varit konkurrenskraftig vid nya upphandlingar eller mot andra kommersiella aktörer. Till slut fanns det helt enkelt inte några företag som tillämpade Waxholmsavtalet. En olycklig avtalskonkurrens har därmed upphört vilket skapar bättre förutsättningar för en sund konkurrens inom branschen, säger Patrik Eidfelt.
Även Sjöbefälsföreningen ser sig som vinnare nu när konflikten är slut och avtalet påskrivet:
– Vi vann striden om tarifflönerna, det var det viktigaste för oss, säger Mats Jäderland , vd Sjöbefälsföreningen.
Strejken i skärgårdstrafiken har pågått sedan den 12 april men idag har ett nytt avtal tecknats. Förhandlingarna utmynnade i två olika avtal med tarifflöner som grund.
– Det känns jättebra att vi fick igenom tarifflöner, det är ett rättvist, säkert och jämställt lönesystem som våra medlemmar är väldigt nöjda med, säger Mats Jäderland.
Uppgörelsen innebär tyvärr att Waxholmsbolagsavtalet försvinner och ersätts av Strömmaavtalet. Styrsöavtalet kvarstår som tidigare.
– Jag kan inte säga att det känns helt bra, vi hade hoppats på att få behålla Waxholmsbolagsavtalet. Men nu gick inte det. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till killarna och tjejerna som oförtrutet har stått på kajerna och fört kampen på gräsrotsnivå. De har hela tiden skött sig exemplariskt, trots provocerande strejkbryteri från arbetsgivarsidan, säger Mats Jäderland.