Turismen ökade i Jämtland
2015 ökade omsättningen av den inresande turismen i Jämtlands län till 4,65 miljarder kronor, plus 200 miljoner kronor jämfört med 2014.
Det är positiva siffror som redovisas när Jämtland Härjedalen Turism summerar 2015. En omsättningsökning med 200 miljoner kronor, 10 procent fler kommersiella gästnätter totalt och en mycket stabil turistkrona fördelad på 29 procent logi, 17 procent restaurang, 15 procent livsmedel, 11 procent shopping, 11 procent transport. Att årets liftkortsförsäljning ökade med 4 procent jämfört med föregående år gör att aktiviteter ökade till 17 procent vilket är en förhållandevis hög andel mot riksgenomsnittet 7 procent.
– Det är den som konsumerar som bestämmer vad som är turism och inte den som producerar. Därigenom blir turism en mycket komplex företeelse. Totalt genererar turismen cirka 6 700 årsarbeten i regionen vilka i sin tur bidrar till 625 miljoner i skatteintäkter, säger Anne Adsten , Turismutvecklare Jämtland Härjedalen Turism.
Med 4 procent ökning sedan föregående år sticker återigen Norge ut som den i särklass största utlandsmarknaden med 363 000 av totalt 604 000 utländska kommersiella gästnätter.
Att aktivera sig under sin ledighet och komma hem pigg och stark är en trend som håller i sig. STFs (Svenska Turistföreningen) egna anläggningar i Jämtland Härjedalen genererade totalt 64 437 gästnätter vilket är en ökning med 1,8 procent i jämförelse med föregående år.
Sett ur ett 10-årsperspektiv uppvisar Jämtland Härjedalen totalt sett en stadig omsättningsökning. Mellan 2005 och 2015 är ökningen 49 procent att jämföra med plus 57 procent för Sverige totalt under samma period.
– Vi har fantastiska förutsättningar genom vår natur och kultur. Att värna om och dra nytta av detta i kombination med en förståelse för gästen och ett gott värdskap ger oss bra framtida konkurrensfördelar såväl nationellt som internationellt, säger Anne Adsten.
Fotnot. Uppgifterna är hämtade från Tillväxtverket/SCB inkvarteringsstatistik samt från Turistdatabasen.