23948sdkhjf

Kollektivtrafiktaxor höjs

I Storstockholm höjs kollektivtrafiktaxan vid nyår och fler höjningar väntar – även på andra håll i landet kommer det att bli dyrare att åka buss.
I Storstockholm har läget länge varit pressat ekonomiskt med skenande kostnader och underskott. Redan förra året försökte Alliansen i Stockholms läns landsting att genomföra en rejäl höjning av taxan för att i ett slag skapa balans mellan kostnader och intäkter. Men då blockerades beslutet av de röd-grön-rosa tillsammans med Sverigedemokraterna.

Nu har dock Alliansen och Miljöpartiet gjort upp och därmed finns en majoritet för de nu förestående taxehöjningarna i Stockholms Läns Landsting, SLL. I korthet innebär det att månadskortet blir 40 kronor dyrare från 1 januari 2017, därefter följer en stegvis höjning om 3,3 procent per år fram till 2020. För sällanresenärer med exempelvis reskassa blir höjningen till 30 kronor per resa procentuellt större, men zonindelningen försvinner varför den geografiska giltigheten utökas.

Den här förändringen ska, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, räcka även för att skapa en förbättrad kollektivtrafik i Storstockholm under åren som kommer. Bland annat kommer Tvärbanans sedan länge planerade förlängning till Kista att börja byggas under 2017 och Spårväg Citys likaså sedan länge planerade dragning ända till T-Centralen ska också bli av. Även Roslagsbanan ska det investeras i och de populära direktbusslinjerna på Södertörn får köra vidare som i dag, tack vare överenskommelsen. I alla fall enligt vad politikerna uppger just nu.

– Med det övergripande kollektivtrafikansvaret i Stockholmsregionen, är jag är särskilt glad att det nu finns ett brett stöd för en seriös utveckling och ett ansvarstagande för kollektivtrafikens framtid. Med ett enklare biljettsystem lockar vi fler resenärer och justeringen av taxan ger långsiktiga resurser till flera viktiga framtidssatsningar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Miljöpartiet vill vara med och ta ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region. Med den här överenskommelsen får vi ett enkelt biljettsystem. Miljöpartiet har länge kämpat för enhetstaxa: en resa, ett pris. Nu blir det verklighet, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds bland annat över att vi kan fortsätta planera för utbyggnaden av Spårväg City och ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– En mindre höjning varje år gör SL-taxan mer logisk och förutsägbar för resenärerna. Vi tar nu ett viktigt steg bort från plötsliga höjningar som skapar oväntade förändringar i familjens ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

– Genom att säkra viktiga investeringsprojekt i spårtrafiken, så som Tvärbanan till Kista, så stärker vi möjligheterna till hållbar tillväxt i hela regionen. Jag är också väldigt glad för den tydliga ambitionen att kollektivtrafikförsörja Norra Djurgårdsstaden, säger regionplaneringslandstingsrådet Gustav Hemming (C).

På flera andra håll i landet väntas också höjningar och förändringar av kollektivtrafiktaxan. I Jämtlands län kommer längre resor att bli dyrare medan korta resor blir billigare. Best Pricekortet ersätts av Periodkortet och ett 20-resorskort. Så kan Länstrafikens nya priser och resealternativ kort sammanfattas. Seniorkort eller Ungdomskort berörs inte.

De nya priserna och resealternativen gäller bara Länstrafikens busskort från idag onsdag. Resenärer kan fortsätta resa som vanligt på sitt nuvarande kort. När det blir dags att ladda eller en period ska förnyas erbjuds det nya utbudet och resenären får ett nytt busskort.

– De nya alternativen motsvarar mer resenärens egna resebehov men framförallt är de mer lättbegripliga, både för Länstrafiken och resenären. Nu får vi även ett liknande utbud som övriga länstrafikbolag i Norrland. Vi vet att det fungerat bra där, säger Thomas Hägg , vd för Länstrafiken Jämtland.
Totalt sett är det varken fråga om en höjning eller en sänkning av priserna. På Länstrafikens webbsida ligger en priskalkylator som hjälper resenären att själv räkna ut vilket alternativ som passar bäst. Några resor kommer att bli dyrare och några billigare. Allt beror på hur resenären reser och vilka nya alternativ som resenären väljer. Generellt sett höjs priserna något för resor som är längre än 6,2 mil. Medan de
sänks något för resor kortare än 4,2 mil.

– Det är det här som är svårt att förklara. Med de nya alternativen behöver det inte bli en höjning eller sänkning av priserna. Det finns valmöjligheter bland de nya alternativen som gör att resenären själv kan påverka priset på sin resa. Det enklaste sättet är att gå in på vår webbsida och räkna själv, säger Thomas Hägg.

En tydlig förändring är att det för Jämtland speciella Best Pricekortet försvinner. Anledningen är att det var invecklat och många gånger svårt för resenären att veta hur mycket varje enskild resa kostar. Istället för Best Price införs Periodkort och 20-resorskort. Båda knyts till de två orter som resenären oftast reser mellan. Periodkortet gäller i 30 dagar och 20-resorskortet räcker för 20 enkelresor.

ÖstgötaTrafiken i Östergötlands län inför förändringar redan nu till sommaren. Där blir det en hel del nedläggningar av kroniskt olönsamma busslinjer på landsbygden där många av dagens linjer har mycket få resenärer. Biljettintäkterna blir då av naturliga skäl små och trafiken blir dyr för skattebetalarna. På vissa linjer är det nästan uteslutande grundskoleelever som reser och då är det respektive kommuns ansvar att erbjuda skolskjuts. Trafiken som läggs ner har årligen kostat skattebetalarna motsvarande 27 miljoner att bedriva och biljettintäkterna har varit blygsamma 2 miljoner kronor.

– Då vår verksamhet till cirka 60 procent finansieras av skattemedel från Region Östergötland är det viktigt att vi ständigt ser över att trafiken körs där den gör mest nytta, säger Paul Håkansson , vd ÖstgötaTrafiken.

Kollektivtrafik fungerar bäst där många reser. Genom den här förändringen får ÖstgötaTrafiken möjlighet att utöka utbudet av trafik i områden och på linjer där många människor reser. Detta ökar resandet med kollektivtrafiken totalt sett, vilket också är ett tydligt politiskt mål.

Den 20 juni introduceras ett nytt koncept inom ÖstgötaTrafiken: Närtrafik - som ska erbjuda service på landsbygden i Östergötland. Närtrafiken finns för boende såväl som för besökare till områden där det saknas vanlig linjetrafik. Närtrafik kan beställas till och från alla adresser som har mer än 2 kilometer till närmaste hållplats. En resa i Närtrafiken kan bara göras under vissa tider och aldrig på en söndag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079