23948sdkhjf

Kollektivresenärens behov synade

Kollektivtrafikresenären vill ha bättre information i realtid – det konstaterades på Hogias årliga användarkonferens i Stenungsund.
Vad behöver dagens kollektivtrafikresenär före, under och efter sin resa och hur kommer behoven att se ut i framtiden? Det är frågor som diskuterades under Hogias årliga användarkonferens i Stenungsund i veckan som samlade huvuddelen av de nordiska kollektivtrafikföretagen.

Carina Trofast, sektionschef Resenärsservice på Trafikförvaltningen i Storstockholms Läns Landsting, var en av talarna och menade att synen på resandet går från det kollektiva till att fokusera mer på individens behov av mobilitet och flexibilitet.

– I dag använder man IT-tjänster för att planera sina aktiviteter under dagen med målet att bli så tidseffektiv som möjligt. Då måste vi inom kollektivtrafiken hänga med i utvecklingen och ge individen relevant information om sin resa i rätt tid för att resandet ska uppfattas som attraktivt, säger Carina Trofast .

Enligt Carina Trofast planeras flera åtgärder inom Storstockholms Lokaltrafik för att förbättra servicen. Bland annat släpps i dag en helt ny app som ska förenkla för resenären att söka och köpa sina resor. I förlängningen kommer informationen att kunna anpassas efter individens beteende.

Redan nu pågår förberedelserna för att kunna köra förarlösa tåg i Stockholms tunnelbana år 2023, vilket kommer att kräva uppdateringar av signalsäkerhetssystemen och helt nya tåg. Det kommer att öka säkerheten och turtätheten.

Jonatan Hansson, bolagschef på Hogia Public Transport Systems, framhöll i sin presentation att IT spelar en central roll för att möta resenärens behov i dag och i morgon men att utmaningen ligger i att kunna hantera en ökande mängd information från ett ökande antal system och tjänster.

– Trafikföretagens system blir allt mer komplexa med stora volymer data som måste integreras och struktureras för att resenären ska få rätt information i rätt tid. På Hogia såg vi tidigt behovet av att använda standarder och öppna gränssnitt för att möjliggöra integration mellan olika system och inte stänga in kunden i en specifik teknisk lösning, säger Jonatan Hansson .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063