Bussföraren - trygg eller otrygg?
Ulrika Egervall, Sveriges Bussföretag mötte Oskar Taxén, Kommunal, i ett samtal om anställningstrygghet för bussförarna vid upphandlingar.
– Det har helt klart blivit sämre för bussförare under senare år, upphandlingarna är en del i den processen, säger Oskar Taxén , Kommunal.
– Jag känner inte igen den bilden som Oskar beskriver – det kan ha blivit vissa förändringar men inte sämre, det är ett mycket starkt väreord. Vi vill ha fler bussförare och vi har sett att bussförarna trivs och stannar kvar på jobbet, säger Ulrika Egervall , Sveriges Bussföretag.
Enligt Oskar Taxén måste vi ha ett längre perspektiv, försämringarna har kommit över lång tid. När jag säger sämre så handlar det om de strukturella bitarna som till exempel anställningstryggheten.
– Vad känner de då om detta med att anställningstryggheten blivit sämre? undrade Catharina Elmsäter Svärd .
– Ja detta med övergången av personal, det är en typiskt anställningstrygghetsfråga. Vet man att man har jobbet kvar efter en upphandling eller inte? Det handlar om att ha rätten att följa med över, säger Oskar Taxén.
– Vi menar att i bussbranschen är det relativt trygga anställningar. I de allra flesta fall får bussförarna följa med, därför är problemet med teoretiskt än praktiskt. Att det skulle vara otrygga jobb skriver jag därför inte under på, bussförare är ett av de tryggaste jobben inom hela näringslivet. säger Ulrika Egervall.
Är upphandling bra eller dålig?
– På sätt och vis vore det bra om upphandlingarna försvann, många sköts inte proffesionellt, tycker vi. Vi vill gärna se att det skapas en myndighet för tillsyn av kollektivtrafikens upphandling, säger Oskar Taxén.
– Det kan bli bättre, men upphandling är enda vägen att få bättre och billigare kollektivtrafik, säger Ulrika Egervall.