SJ grönaste varumärket
SJ har tillsammans med Coop utsetts till Sveriges grönaste varumärke 2015 – varumärkesföretaget Differ står bakom rankingen.
– I konkurrens med en rad företag i helt andra branscher har SJ utsetts till Sveriges grönaste varumärke för femte gången. Det gör oss väldigt glada och stolta. Utmärkelsen visar att SJ spelar en viktig roll i samhället och för Sveriges ambition att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, säger Erica Kronhöffer , hållbarhetschef på SJ.
För sjunde gången har varumärkesföretaget Differ undersökt ”Sveriges Grönaste Varumärke”. Drygt tusen personer från hela landet, i åldrarna 15-74 år, har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 86 företag inom branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. Det är femte gången som SJ koras som vinnare sedan Differ inledde sin undersökning 2008. I år delar SJ förstaplatsen tillsammans med Coop.
SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet och bland allmänheten är det väl känt att tåget är ett miljömässigt bra val. SJ köper 100 procent förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Allt enligt tågoperatörens egna uppgifter.