Tullverket jagar ”spritbussar”
”Bus Stop” – Tullverkets största kontrolloperation mot illegal alkohol i bussar pågår som bäst – 57 personer har frihetsberövats.
Det rör sig om organiserade bussresor med ”falska” bussresenärer som är maskerad grov organiserad brottslighet. De olika aktörerna har tilldelats uppgifter som gör det möjligt för dem att tillsammans ta in enorma mängder alkohol till Sverige. Resorna rör sig också om frekvent införsel som är avsedd för försäljning i Sverige och Norge.
– Jag tror att många skulle bli både överraskade och förbluffade om de insåg vilka ofantliga volymer alkohol som rinner över gränserna in till Sverige varje dag. De stora mängderna av både laglig och illegal införsel ger en skrämmande bild av omfattningen av alkoholkonsumtionen i Sverige, som ur ett rent folkhälsoperspektiv borde vara oroande. Den här kontrolloperationen var ett sätt för oss att skaffa oss en mer detaljerad kunskap om omfattningen av den illegala, organiserade och frekventa införseln av alkohol och de aktörer som bedriver en olaglig verksamhet genom att sälja alkoholen vidare, säger Bertil Östgård, nationellt ansvarig för kontrolloperationen.
Även om Tullverket har stöd av två lagstiftningar, är båda otillräckliga i kampen mot den illegala alkoholen.
– Det mest uppseendeväckande under kontrolloperationen var hur otroligt svårt det är för oss att bevisa att syftet med införseln inte är för privat bruk, utan att avsikten är att illegalt sälja alkoholen vidare. Inte helt sällan till minderåriga, säger Bertil Östgård.
Kurirer med alibi De personer som reser med bussarna har som sin enda uppgift att låtsas att en viss del av alkoholen som finns ombord på bussen är för deras privata bruk. I själva verket äger de inte alkoholen och har heller inte köpt den. Sanningen är att de får en summa pengar i ersättning för att påstå att de gör det. Det som utmärker flera av dem är att de gör de här resorna flera gånger per månad. Vid varje tullkontroll lämnar de samma förklaring till syftet med sin av alkohol, det vill säga för egen konsumtion, fest eller gåva vilket – om det vore sant – är lagligt enligt gällande införselbestämmelser.
– De är helt enkelt kurirer. Tillvägagångssättet har förfinats och mängderna alkohol har anpassats för att i våra kontroller ge sken av att vara rimliga för ändamålet. Men det handlar i grunden om organiserad illegal införsel av alkohol, säger Bertil Östgård.
Samverkan med andra myndigheter Tullverkets kontrolloperation pågick den 23-29 maj. Ett flertal andra myndigheter ingick också som t ex Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan, Kronofogden och Arbetsförmedlingen.
– Vi har noterat att de flesta av passagerarna tar emot olika slags sociala förmåner som sjukpenning, sjukersättning och socialbidrag med mera, säger Bertil Östgård. Flera av dem har också stora skulder hos Kronofogden.
De som kör bussarna har i flera fall varken yrkestrafiktillstånd, kunskap om lastsäkring eller vad som gäller för maximal vikt för det fordon som de kör. Tullverket kommer tillsammans med bland annat med Skatteverket att titta närmare på bussbolagen och chaufförerna i termer av löneskatter, sociala avgifter och om chaufförernas arbetsförmåga i de fall de tar emot någon slags social förmån.
– Den viktigaste lärdomen under veckan är att Tullverket tillsammans med övriga samverkande myndigheter kan konstatera att smugglingen med bussar är oerhört omfattande och att vi måste angripa företeelsen tillsammans, men från olika infallsvinklar, säger Bertil Östgård.
Personerna bakom fasaden Personerna bakom bussbolagen, bakom fasaden av ”målvakter”, som driver den här kriminella verksamheten tjänar stora pengar på den.
– Det är frågan om ett skattebortfall i miljardklassen sett till pengar från socialförsäkringssystemen, löneskatter, sociala avgifter, punktskatter samt andra kostnader som går att knyta till den här typen av verksamhet. Det ska också tilläggas att förtjänsten av den här kriminella verksamheten till stor del går till att finansiera annan kriminell verksamhet. Verksamheten bidrar dessutom till att snedvrida konkurrensneutraliteten, genom att försvåra för de seriösa bussbolag som uppfyller alla formella krav för sin verksamhet, säger Bertil Östgård.
FAKTA/Tullverkets aktion
Regeringen har gett Tullverket i uppdrag, att under 2016 tillsammans med Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket, kartlägga hur arbetet med att förhindra illegal hantering av punktskattepliktiga varor bedrivs av myndigheterna, analysera hur samverkan kan förbättras och förslå eventuella ändringar i befintlig lagstiftning. Resultatet av den här kontrolloperationen kommer att redovisas inom ramen av regeringsuppdraget.
Tullverkets kontroller av alkohol från ett annat EU-land sker med stöd av lagen (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen, även kallad Inregränslagen, och med lagen (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter (LPK). Tullverket har fokuserat kontrollerna under kontrolloperationen på cirka 10-15 bussar som kör ungefär två resor per vecka vardera.
Fotnot. Den här utvecklingen förutspåddes av den svenska bryggeribranschen i samband med att Sverige fick undantagsregler med bland annat bibehållet statligt monopol på försäljning av alkohol, samt rätt att begränsa införsel och ha betydligt högre alkoholskatt än dem i andra EU-länder. I praktiken har undantagsreglerna de facto gynnat aktörer som fört in alkohol inköpt i framför allt Tyskland till Sverige för svart försäljning under de senaste 20 åren.