”Orimligt, Transportstyrelsen!”
Sveriges Åkeriföretag kritiserar åter igen Kör- och vilotidsreglerna – Sanktionsavgifterna är orimliga, skriver organisationen i sitt remissyttrande.
– Det finns ingen anledning att ha mer skärpa krav i Sverige än i något annat EES-land så att svenska åkeriföretag och deras anställda chaufförer riskerar straff för överträdelser som inte finns enligt EU:s bestämmelser, säger John Woxström , juridisk sakkunnig på Sveriges Åkeriföretag.
En ny färdskrivarförordning trädde i kraft den 1 mars 2014. Förordningen ska tillämpas successivt och Transportstyrelsens förslag innehåller anpassningar av svensk lagstiftning. Vad gäller just sanktionsavgiften föreslås att den kan tas ut för fler överträdelser än idag. Kontrollerande instans ska, enligt förslaget, läsa av föreskrivna tabeller och slå ihop flera överträdelser och straffavgifter.
– Juridiken låter sig inte tillämpas på ett rättssäkert sätt genom att enbart och mekaniskt läsa av i tabeller och sedan addera ihop sanktionsbelopp. Det mekaniska tillvägagångssättet resulterar i ett oproportionerligt resultat och därmed också i ett oproportionerligt straff. Straffet ska inte gå över vad som är nödvändigt för att uppnå de mål som lagstiftningen eftersträvar, säger John Woxström.
Sanktioner ska enligt EU:s regelverk vara effektiva, proportionella, avskräckande och icke-diskriminerande. För att det kravet ska vara uppfyllt, måste det i varje fall göras en enskild prövning. Att förlita sig till förutbestämda schabloner riskerar att hota proportionalitetsprincipen, vilket kan få svåra konsekvenser för det enskilda åkeriet.
Fotnot. Sverigs Åkeriers systerorganisation Sveriges Bussföretag delar i princip samma kritik som Åkeriföretagen mot Transportstyrelsens sätt att tillämpa sanktionsavgifter mot sina företag – med den skillnaden att bussföretagen sitter ännu sämre till med sin levande last som inte kan parkeras lika lätt det gods som fraktas med lastbil.