23948sdkhjf

Volvo tokrycker i Bussligan

Med 97 nya tunga bussar under maj har Volvo skaffat sig ett försprång på nästan 100 bussar – det visar Bil Swedens siffror.
Det är fortsatt trögt för de tunga bussarna jämfört med förra året. Efter ett litet hopp uppåt under april är det minus i maj totalt, jämfört med samma period 2015. Överlägset bäst i april var Volvo med 97 nyregistrerade tungviktare, tack vare att fler nya operatörer har valt just Volvo till sin trafik.

Tvåa i april blev Mercedes-Benz med 13 nya bussar följd av systerfabrikatet Kässbohrer-Setra med 12 nyregistrerade tungviktare över 10 ton. Långt efter kom Scania med 2 nya bussar men här finns också en Higer Scania Touring som Bil Sweden redovisar separat.

Förutom den nyss nämnda Higer så fick ytterligare tre fabrikat en nyregistrerad buss var: AMZ-Kutno, som därmed kliver in i Tunga Bussligan 2016, Temsa och MAN Lion´s Coach L . Även här säredovisas den sistnämnda bussen av Bil Sweden i stället för att summeras med övriga MAN-bussar.

Volvo sitter alltså säkrare i toppen än någonsin tidigare i år. Där efter har Kässbohrer-Setra kört om Scania till tredjeplatsen efter tvåan Mercedes-Benz. Temsa har kommit ikapp Neoplan och BYD, i övrigt inga förändringar i ligans ranking.

Hur det går under juni kommer Rt-forum att publicera fredag 1 juli. Missa inte det!

TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MAJ 2016 Fabrikat Antal Andel (Andel 2015) Volvo 13952,3(42,9) Mercedes-Benz 3818,1(16,0) Kässbohrer-Setra 3212,0(6,6) Scania 238,6(14,3) MAN 114,1(8,1) Temsa 51,9(0,3) Neoplan 51,9(1,0) BYD 51,9(0,2) VDL 31,1(2,7) AMZ-Kutno 10,4(0,1) MAN Lion´s Coach L 10,4(–) Higer Scania Touring HD 10,4(–) Irizar 10,4(0,3) Unvi Urbid 10,4(–)

Källa: Bil Sweden

FOTNOT. Andel 2015 anger fabrikatets totala marknadsandel 2015. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2016.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063