Ännu dyrare kollektivtrafik hotar
Kostnaderna för kollektivtrafiken ökar snabbare än resandet - och det kan bli ännu värre, varnar en färsk rapport från Sveriges Bussföretag.
Ett sätt att bli mer kostnadseffektiv i upphandlingar av kollektivtrafik är att använda sig av de rekommendationer som offentliga upphandlare av kollektivtrafik och trafikföretag enats om. Ett sådant exempel är indexrådets rekommendationer. Indexrekommendationerna hanterar hur prisjusteringar ska göras i fleråriga trafikavtal för att bibehålla affärsneutraliteten genom hela avtalstiden. I rapporten görs en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2015.
– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt och klokt. En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma rekommendationer och dokument vi inom den samlade kollektivtrafiken tagit fram. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken, här finns en god grund att bygga vidare på för att snabbare nå målet, säger Anna Grönlund , vice vd Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice för branschens avtal. Här finns bland annat samlade indexrekommendationer. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.
Det gemensamma målet för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik är ett fördubblat resande med kollektivtrafiken fram till år 2020 och en fördubblad marknadsandel på sikt. Dock ökar resandet i dagsläget alltför långsamt för att målet ska kunna nås inom fem år.