Elbussen i centrum
Elbussar diskuterades vid Kollektivtrafikens Hus i Stockholm 2 juni - branschfolk från Sverige och utlandet fyllde salen.
– Det gör att trafiken blivit ineffektiv, vi för bara släppa av passagerarna där vi har laddstolpen där bussen laddas under sex minuter. Sedan får den köra en bit för att hämta upp passagerarna vid ändstationen där stolpen borde ha stått, säger Magnus Åkerhielm .
Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons höll med om att processen för att få bygglov generellt måste bli snabbare och att angelägna projekt som att skapa infrastruktur till eldrivna bussar måste få prioritet. Han öppnade också för en förändring av elskatten som drabbar bussar men inte spårvagnar:
– Det är inte rimligt att den eldrivna bussen ska betala en skatt som eldrivna spårfordon undantas ifrån. Men den frågan ligger i händerna på de styrande nationella politikerna och jag önskar att någon av dem varit här i dag, säger Kristoffer Tamsons .
Bland övriga talarna på seminariet i Kollektivtrafikens Hur fanns Håkan Agnevall , vd för Volvo Bussar, Pauline Bruge , ZeEUS och Andreas Regnell , Vattenfall. Rt-forum kommer att publicera mer från seminariet inom den närmaste tiden.