23948sdkhjf

Elbussen i centrum

Elbussar diskuterades vid Kollektivtrafikens Hus i Stockholm 2 juni - branschfolk från Sverige och utlandet fyllde salen.
Flera stora pilotprojekt pågår i Europa och även i Sverige finns flera exempel. I Stockholm körs linje 73 av Keolis med Volvos laddhybridbussar, åtta bussar trafikerar linjen som går mellan Ropsten och Karolinska Institutet, KI. Laddstolpen i Ropsten var på plats redan vid invigningen av projektet ZeEUS, Zero Emission Urban Bus System, som drivs av UITP. Men den andra laddstolpen vid KI tog över ett år att få bygglov för. Och då hamnade den inte precis på det mest optimala stället som är slutstationen.

– Det gör att trafiken blivit ineffektiv, vi för bara släppa av passagerarna där vi har laddstolpen där bussen laddas under sex minuter. Sedan får den köra en bit för att hämta upp passagerarna vid ändstationen där stolpen borde ha stått, säger Magnus Åkerhielm .

Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons höll med om att processen för att få bygglov generellt måste bli snabbare och att angelägna projekt som att skapa infrastruktur till eldrivna bussar måste få prioritet. Han öppnade också för en förändring av elskatten som drabbar bussar men inte spårvagnar:

– Det är inte rimligt att den eldrivna bussen ska betala en skatt som eldrivna spårfordon undantas ifrån. Men den frågan ligger i händerna på de styrande nationella politikerna och jag önskar att någon av dem varit här i dag, säger Kristoffer Tamsons .

Bland övriga talarna på seminariet i Kollektivtrafikens Hur fanns Håkan Agnevall , vd för Volvo Bussar, Pauline Bruge , ZeEUS och Andreas Regnell , Vattenfall. Rt-forum kommer att publicera mer från seminariet inom den närmaste tiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.129