Totalsanering på Silja
En massiv sanering ombord på Silja Symphony samtliga passagerar- och besättningsområden har genomförts i Stockholm.
5 juni desinficerades alla områden ombord på fartyget. Alla passagerarhytter har sanerats, inklusive hårtorkar, telefoner och fjärrkontroller. Alla ytor på fartygets restauranger och barer, såsom möbler, textilier, fönster, fönsterbänkar, mattor och golv har genomgått grundlig sanering. Alla ytor i fartygets köksområden har desinficerats. Relax- och spaområdet Sunflower har rengjorts och poolområdet har sanerats och badvattnet har bytts ut.
Konferensanläggningen har sanerats, detsamma gäller samtliga ytor som korridorer, hallar, trappor och hissar, och alla offentliga toaletter. Även personalutrymmen såsom kontor, gym och arbetsplatser har även genomgått grundlig sanering. Yttre däck, samtliga räcken och dörrknoppar har rengjorts. Samtliga butiker ombord, som exempelvis Tax Free Superstore har sanerats, det gäller även alla glasväggar, alla väggar i ovan nämnda områden, casinot samt alla spelautomater.
Särskilda rengöringsinsatser har gjorts på barnens lekland, Silja Land, där alla ytor har genomgått grundlig desinficering. De leksaker och spel som inte kunde saneras har slängts. Även broschyrer och andra pappersartiklar har slängts. All utrustning som har använts i saneringen har slängts efter denna massiva städinsats.
Saneringen har utförts av 400 professionella städare och besättningsmän. Insatsen startade 9.30 på morgonen och pågick till 19.00 på kvällen, då det var dags för ombordstigning.
Vid saneringen användes särskilda rengörings- och specialkemikalier och experter fanns med som instruerade besättningsmedlemmar som deltog i insatsen. Ett flertal experter kommer att stanna kvar ombord för att övervaka situationen, genomföra riskbedömningar samt vid behov stötta besättningen med ytterligare riktlinjer.
Rederiet och besättningen ombord på M/S Silja Symphony har i ett tätt samarbete med myndigheter bekämpat ytterligare spridning av noroviruset som hittills har påverkat mer än 200 passagerare under de senaste 10 dagarna. Finska hälsovårdsmyndigheter kommer att fortsätta ta prover samt stötta de förebyggande aktiviteter som pågår ombord och i terminalerna i Helsingfors och Stockholm.
Rederiet beklagar de olägenheter som denna situation kan ha orsakat och fortsätter att arbeta vidare med frågan. Vid allmänna frågor eller frågor som rör eventuell kompensation uppmanas berörda passagerare att vända sig till kundrelationer i respektive land. Företaget och besättningen ombord på M/S Silja Symphony har sedan de första fallen dök upp den 28 maj vidtagit omfattande åtgärder i förebyggande syfte enligt företagets Outbreak Prevention Response och Epidemic Control Plan. Företaget har i ett tätt samarbete med finska hälsovårdsmyndigheter gjort massiva åtgärder för att förhindra ytterligare sjukdomsfall.
Kryssningsfartyget M/S Silja Symphony trafikerar sträckan Helsingfors–Stockholm under svensk flagg.