Uppåt för Grönklittgruppen
Grönklittgruppens delårsrapport för perioden 1 september 2015 till 30 april 2016 visar att omsättningen ökat med 20 procent.
Grönklittsgruppen har på bara några år gått från att vara ett lokalt turistföretag i Dalarna till att vara ett av Sveriges snabbast växande turismföretag med anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar över hela landet. Delårsrapporten omfattar vintersäsongen för skidanläggningarna, huvuddelen av underhållnings- och marknadsföringsarbete för campingplatserna och visar fortsatt tillväxt och kraftig förbättring av fjolårets resultat.
Delårsrapport för koncernen 1 september 2015-30 april 2016 med förra året inom parentes:
Nettoomsättningen har ökat med 20 procent, en ökning med 27 Mkr mot föregående år
Resultat före goodwillavskrivningar och skatt förbättrades med 7,2 miljoner kronor till 2,0 miljoner kronor (-5,2 miljoner kronor)
Soliditeten är fortsatt stark, 48 procent
– Grönklittsgruppen har verkligen blivit det moderna turismföretaget vi jobbat för att det ska bli, och det kan vi nu även se i de positiva siffrorna. Extra spännande är att vi efter rapportperioden har köpt Ansia Resort i Lycksele, en av landets mest välskötta campingplatser. Vi kan också se att bokningsläget inför sommaren är 25 procent bättre än vid samma tidpunkt föregående år, säger Mark Baljeu , vd på Grönklittsgruppen.
Under första kvartalet 2016 har Grönklittsgruppen bland annat:
• Startat nya campingkedjan Svenska Campingpärlor som är rikstäckande.
• Tagit över driften av vackra Duse Udde Camping i Säffle.
• Bildat Sunne camping och Sommarland efter att ha förvärvat Sunne Turism AB och intilliggande Vattenlandet.
• Ökat beläggningen med 10 procent och antalet skiddagar med 7 procent i Tänndalen.
• Ökad beläggning i Orsa Grönklitt med 11 procent och en ökning av skiddagarna med 5,5 procent
• Sänt den femte säsongen av populära Moreaus med mera. Ytterligare en säsong ska spelades in i början av juni på Orsa camping.