Busslyft i Helsingborg
89 stadsbussar blir som nya genom Helsingborgslyftet – högre komfort och finare bussar, lovar Nobina som kör trafiken.
Merparten av stadsbussarna i Helsingborg har rullat sedan 2005 och 2006. När Nobina vann avtalet 2013 ingick att överta och bedriva trafiken med befintliga bussar. Nobinas uppdrag är att köra med dessa bussar under hela deras tekniska livslängd, samtidigt har kontraktet ett tydligt fokus på att locka fler och nöjdare kunder till stadstrafiken. För att lösa den ekvationen genomförs Helsinborgslyftet.
Kundundersökningar visar att kunderna har högre förväntningar på bussarnas komfort samt invändiga och utvändiga skick än vad i dagsläget är möjligt att tillgodose. Nobina väljer därför att genomföra det så kallade Helsingborgslyftet.
– Våra undersökningar visar att vi inte kan vänta, Helsingborgarna förtjänar en bättre kvalité fram till vi avslutar avtalet under 2019, därför investerar Nobina i bättre kundmiljö som ett steg att generellt höja kvaliteten i stadsbusstrafiken Helsingborg, säger Richard Stevensson , trafikchef på Nobina i Helsingborg.
– Skånetrafiken ser positivt på Nobinas initiativ i Helsingborgslyftet, det visar på att man tar ansvar och har ett engagemang i ett kundfokuserat arbetssätt. Att se kundernas förväntningar och behov är nyckeln till att bedriva en framgångsrik kollektivtrafik, säger Anna Archer , affärsutvecklare på Skånetrafiken.
FAKTA/Helsingborgs stadsbussar
Helsingborgs stadsbuss handlades upp under 2012 av Skånetrafiken och tilldelades Nobina. I avtalet ingår ett samverkansavtal där parterna gemensamt är överens om att öka antalet resande genom trafiksatsningar och hög kvalité som skapar långsiktigt förtroende från resenärerna. Avtalet för Helsingborgs stadsbuss är ett av Skånes största trafikavtal med drygt 14 miljoner årliga resor.