Visby-kaj lyfter bussturismen
Att åka med kryssningsbåt på semester är populärt – Nu byggs en kryssningskaj i Visby som ger lyft åt bussturismen.
Fler turister innebär ökade intäkter. Försiktiga beräkningar utifrån dagens kryssningsturister pekar på att varje person omsätter ca 350 kronor iland. En ökning med 100 000 personer skulle kunna ge en omsättningsökning på 35 miljoner kronor per år för region Gotland.
För Visby hamn kan antalet kryssningsgäster, enligt Region Gotland, komma att öka från knappt 40 000 resenärer 2015 till 150 000 kryssningsgäster inom några få år efter att den nya kajen öppnats. En kraftigt utökad turism innebär att Gotland kan bli en än mer levande ö, där möjligheter finns att utöka turistsäsongen till fler än fyra månader per år. För bussbolagen på Gotland kan det innebära fler affärer, men också investeringskrav för att tillhandahålla tillräckligt många fordon samt utrymme för uppställning och service av dessa nya bussar.
Stora utmaningar ligger i att få fartygen att stanna så att den ökande turismen skapar jobb på Gotland och inte bara ombord på de anlöpande båtarna. Alternativet är korta stopp i hamn och cabotagetrafik, det vill säga att utländska bussbolag kör kryssningsgästerna på turerna i land.
– Jag ser stora möjligheter för Gotland att genom smart samverkan i tidigt skede kunna skapa attraktiva unika paket som säljs in till rederierna. Då kan kryssningsgästerna stanna en heldag på ön, den gotländska turismen och bussbolagen kunna växa, säger Yvonne Blombäck som skrivit en rapport på uppdrag av Sveriges Bussföretag.
– Vi har tidigt varit med i diskussionerna, vilket ökar möjligheterna för att oss bussföretagare att agera och dra fördel av den ökande kryssningsturismen, säger Göran Hul t, ordförande i Gotlands Busstrafikförening.
Rapporten presenteras i samband med ett seminarium i Almedalen, där företrädare för bussbranschen, Region Gotland och turistnäringen medverkar.