Elbussarna på frammarsch
Inom några få år kommer elbussarna att vara vanliga i hela världen, så även i Sverige - det framkom på Sveriges Bussföretags seminarie 6 juli i Almedalen.
I Sverige pågår i dag närmare 20 elbussprojekt, enligt John Hultén. Dessa kan delas upp i fyra olika kategorier:
Demonstrationsprojekt : Göteborg, Stockholm, Södertälje och Landskrona.
Mindre tester: Falun, Lerum och Orust, Kalmar, Karlskoga och Ale.
Långsiktiga planer: Umeå, Eskilstuna, Ängelholm, Karlstad och Jönköping.
Operatörer inför elbussar på eget initiativ: Härnösand och Sollefteå.
Elbussarna är på frammarsch, även om deras marknadsandel ännu är så låg att de knappt syns i en tabell eller diagram som redovisar alla drivlinor. Men detta kommer att ändras, spår Håkan Agnevall , vd Volvo Bussar:
– Enligt det amerikanska konsultföretaget Frost & Sullivan kommer hälften av alla bussar som köps 2022 att vara elbussar. Det beror framför allt på Kina men också i Europa kommer elbussarna på bred front. Orsaken är inte bara miljön, utan sanningen är den att el är det mest energieffektiva sättet att köra en buss på - det beror på fysikens lagar.
Håkan Agnevall tog också upp en relativt vanlig invändning mot elektrifieringen av bussar - räcker elen verkligen till om alla bussar i Sverige skulle bli elbussar?
– Svaret är att elen räcker, ett enda vindkraftverk producerar tillräckligt med el för att driva 250 elbussar. Om alla bussar i Sverige gick på el så skulle 7 procent av vår totala elproduktion gå till att driva bussar, säger Håkan Agnevall som tycker vidare diskussion är överflödig.
Det finns el så det räcker och att driva bussar med el är långt mycket mer ekonomiskt än många andra saker som el används till i dag. Grön eller ont el är en fråga som heller inte påverkar elbussen negativt just därför: Även i Tyskland med mycket brunkolsel så är det fördel elbussen, enligt Håkan Angevall.
– Det viktiga just nu är att konstatera att vi står inför Electribiity 2.0. Vi kan ta kollektivtrafiken närmare människorna med elbussen, vi kommer att kunna köra in i sjukhus och köpcenter. Det här skapar också ett mycket bra alternativ till spårtrafik, vi kan börja med elbuss och senare - om kravet på kapacitet så kräver - övergå till spårtrafik, säger Håkan Angnevall.
Hur blir det då med den nyligen beslutade elbusspremien? Det förslag Regeringen beslutas om kritiseras hårt, eftersom det bara kan sökas av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, inte av de privata bussbolagen som vill köra elbuss.
– Ja, det är riktigt. Elbusspremien ska i huvudsak gå till dem som upphandlar bussar för kollektivtrafik, inte till privata bussar. Maxbeloppet är 400 000 kronor per år, säger Anders Lewald , expert på Energimyndigheten.
Men enligt honom finns en möjlighet för privata aktörer i branschen att få pengar genom Klimatklivet. Det är Naturvårdsverket som håller i Klimatklivet och det kan bli svårt att få något den vägen eftersom bussföretaget då tävlar med en rad andra aktörer inom helt andra branscher. Men möjligt är det och väl värt ett försök för bussbolaget som vill satsa på elbussar, enligt Anders Lewald.