23948sdkhjf

Kaj och direktiv ger fler tusister

Inte bara nya kryssarkajen utan också svaveldirektivet kan gynna turismen på Gotland - det framkom på Sveriges Bussföretags seminarium i Visby 5 juli.
Seminariet tog upp den rapport Sveriges Bussföretag släppte tidigare samma dag. Där konstateras bland annat att i Östersjön har kryssningstrafiken ökat mellan 2000-2012 från 1,1 miljon till 4,2 miljoner passagerare. Det motsvarar en årlig genomsnittlig tillväxt av kryssningsbesökare med 4,7 procent.

Trenden är att större kryssningsfartyg trafikerar världshaven, liksom Östersjön. Det ställer ökade krav på destinationsorterna som ska kunna ta emot de stora fartygen, men även klara att ta emot fler kryssningsgäster samtidigt. Gotland är en stor kryssningsdestination. År 2013 kom 55 000 besökare till Gotland med kryssningsfartyg, trenden är dock vikande eftersom det saknas fartygsangöring vid kaj.

– Det är frustrerande att stå och se alla de stora kryssningsfartygen glida förbi, säger Göran Hult , ordförande i Gotlands Bussbranschförening.

Där kan dock det av sjöfarten kritiserade svaveldirektivet vara till nytta för kryssningstrafiken till Gotland: Direktivet gör att kryssarna inte kan köra med full fart genom Östersjön, de måste gå långsammare och då är det lättare att motivera ett strandhugg i Visby. Dock är kryssningskajen central och vecka 34 kommer betongen i bygget som pågår för fullt.

Med ny kryssningskaj som står klar 2018, förväntas antalet kryssningsgäster öka till cirka 150 000. Resebyråerna säljer hela kryssningspaket där bussresan utgör en del. Hur klarar svenska bussbolag att konkurrera mot utländska bolag som lämnar anbud med lägre priser? Är de svenska kryssningsstäderna vid Östersjön redo att klara en ökande tillströmning av stora kryssningsfartyg med fler gäster ombord?

Den frågan är inte helt enkel att besvara och mer om detta kommer att rapporterar på Rt-forum framöver.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062