23948sdkhjf

Nationella tågtrafiken hotad

Den utökade regionala tågtrafiken hotar den nationella som riskerar gå under - det säger SJ:s Crister Fritzson under ett seminarium i Almedalen.
De regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för stora områden och dessa kommer att bli ännu större när de nya storregionerna i Sverige blev ett faktum.

– Vi känner av det här redan nu i vår trafik mellan Stockholm och Sundsvall med Bottniabanan. Vi passerar Uppsala och Gävle på vägen men där stiger inte många på, de föredrar att resa med de regionala tågen (Upptåget, SL:s pendeltåg och X-tåg, reds. anm.) eftersom det kostar hälften så mycket att åka mellan Uppsala och Gävle med dem, säger Crister Fritzson , vd och koncernchef för SJ.

Enligt SJ-chefen riskerar den här utvecklingen att slå ut hela den nationella tågtrafiken. Trots det är problemet en ickenyhet i branschen som nästan aldrig debatteras. Men nu kom frågan upp under ett seminarium om kommersiell kollektivtrafik i Almedalen 7 juli.

– Men jag vill inte alls ställa fjärrtågstrafiken mot och regionaltågstrafiken. Vi ska fylla tågen och samarbeta mer. Viktigt är dock att inse att den regionala trafiken täcker så mycket mer nu än förr och att den utvecklingen kommer att fortsätta. I allra värsta fall riskerar slå ut varandra helt med ökad biltrafik som följd, det vill ingen ha, säger Crister Fritzson.

Rt-forum kommer att publicera mer från diskussionen om varför det knappt blev något med den kollektivtrafiklag som skulle öppna för kommersiell trafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063