23948sdkhjf

Bilisten fetare än cyklisten

Vanebilisten väger 4 kilo mer än cyklisterna - det visar en EU-finansierad studie inom PASTA-projektet.
Personer som använder bil som sitt huvudsakliga färdmedel väger i genomsnitt mer än de som cyklar visar en ny studie inom PASTA-projektet. I detta projekt som finansieras av EU och i Sverige även av Trafikverket, studeras samband mellan stadsplanering, resvanor, fysisk aktivitet och hälsa.

Forskningsprojektet utförs av ett internationellt konsortium där bland andra Världshälsoorganisationen (WHO) och det svenska trafikkonsultföretaget Trivector ingår. Forskarna i PASTA följer 11 000 studiedeltagare i Europa som bland annat får svara på hur de förflyttar sig i det dagliga livet, vilket färdmedel de använder och hur mycket tid de spenderar på transporter.

Studiedeltagarna får också uppge sin vikt, längd och svara på frågor om vad de tycker om att gå och cykla. De får dessutom svara på frågor om eventuella trafikincidenter som de varit med om den senaste tiden.

En dataanalys visar att personer som använder bil som sitt huvudsakliga färdmedel väger i genomsnitt 4 kilo mer än de som använder cykel som sitt huvudsakliga färdmedel. Eftersom inaktivitet knappast genererar muskler antar man att vanebilisten bär på mer fett än cyklisten även om det endast är den extra vikten som är verifierad.

– Personer som är fysiskt inaktiva har högre risk att drabbas av sjukdomar som cancer, stroke, hjärt- kärlsjukdom och fetma. Vår forskning visar att stadsplanering och hur vi rör oss i våra städer kan påverka människors nivåer av fysisk aktivitet, säger Dr Adrian Davis , expert inom transport och hälsa och medlem i PASTA-projektets rådgivande organ. Han fortsätter:

– De 30 minuter fysisk aktivitet om dagen som rekommenderas kan bakas in som en del i ditt dagliga resande. Det är ett tidseffektivt och billigt sätt att nå den rekommenderade dosen av fysisk aktivitet.

PASTA-projektet söker nu fler deltagare i de sju städer där studien genomförs, i Sverige genomförs projektet i Örebro. Dessutom går det fortfarande att gå med i PASTA, framhåller dess företrädare.
– Det här är en möjlighet att delta i ett Europeiskt forskningsprojekt vars resultat kommer att bidra till stadsplaneringen, mobiliteten och hälsan i Europeiska städer, Elisabeth Raser , projektledare for PASTA i Wien.

FAKTA/PASTA-projektet
PASTA (Physical Activity through Sustainable Transport Approaches) är ett EU-finansierat project med ledande exporter inom hälsa, fysiskt aktivitet, transport, säkerhet och luftkvalitet.
Forskarna i PASTA-projektet planerar att följa 14 000 frivilliga projektdeltagare i sju städer runt om i Europa: Antwerp, Barcelona, London, Örebro, Rom, Wien och Zürich.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064