23948sdkhjf

60-plussarna temakryssar

Rolig Stones-generationen kryssar gärna med tema - det har Birka Cruises tagit fasta på för att locka 60-plussarna.
Att göra saker tillsammans och umgås med likasinnade blir allt populärare bland en av resebranschens största kundgrupper, 60-plussarna. För att möta intresset har Birka Cruises utökat antalet temakryssningar med 80 procent jämfört med förra året. Tid är den nya valutan och det handlar om att få ut så mycket som möjligt av sin tid, också hos nyblivna pensionärer.

– Dagens pensionärer har fulltecknade agendor och lever ett aktivt liv. Vi konkurrerar framför allt om deras tid, säger Marcus Hammarström , marknadschef på Birka Cruises.

60-plussarna är engagerade, resvana och har många intressen. Medan stressade barnfamiljer längtar efter avkoppling fyller de tiden med sådant som berikar tillvaron. Det märks hos Birka Cruises där efterfrågan på temakryssningar ökar i åldersgruppen. För att möta det har rederiet utökat med cirka 80 procent.

– De vill upptäcka nya saker, träffa nya människor och många är intresserade av att lära sig mer. De omger sig gärna med andra de kan identifiera sig med. Det betyder att de sluter upp kring intresseområden, allt från mat, dryck och körsång till litteratur, konst och musik, säger Marcus Hammarström.

Ett exempel är rederiets samarbete med Madelein Månsson, alias DJ Gloria, eldsjälen som lever som hon lär. Vid 64 års ålder utbildade hon sig till DJ och startade det första discot för 50-plussare. Madelein DJ:ar på Birka en gång i månaden sedan ett drygt år tillbaka. Nu utökar rederiet samarbetet med två Våga Nytt-kryssningar, där Madelein bland annat föreläser om att det aldrig är för sent att lära nytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064