Miljardorder till Stadler
SL köper 22 nya toppmoderna tåg till Roslagsbanan – schweiziska Stadler vann kontraktet som är värt drygt 2 miljarder kronor.
– Nordostkommunerna i Stockholm växer kraftigt. Satsningen på nya tåg är helt nödvändig för att vi i framtiden ska kunna köra tätare trafik på banan. Vi har haft bra konkurrens i upphandlingen och är nöjda med resultatet. Stadler har lämnat det bästa anbudet utifrån pris och kvalitet, säger Caroline Ottosson , förvaltningschef på trafikförvaltning och vd för AB SL.
Kraven har varit driftsäkra vagnar med bra tillgänglighet och en väl genomtänkt utformning. Tågen kommer vara tystare, ge plats för fler resenärer och vara snabbare än dagens tåg på Roslagsbanan.
– Stor vikt kommer att läggas på att göra vagnarna tillgängliga för alla. Även resenärer med funktionsnedsättning ska ha lätt att kliva ombord de nya vagnarna och det kommer finnas fler platser för barnvagnar och rullatorer, säger Caroline Ottosson.
De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Första leveransen är planerad till 2020 och trafikstarten sker 2021. När vagnarna är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att köra tågen i 10-minuterstrafik på de mest trafikerade delarna av banan. Det ingår även en option på ytterligare 45 tåg (135 vagnar).
FAKTA 1/Om upphandlingen
Värdet på investeringen är ungefär 2 miljarder kronor
Vinnande anbudsgivare: Stadler
Övriga anbudsgivare som inkommit med anbud: Bombardier Transportation, Vossloh, CAF och PESA
Det mest fördelaktiga anbudet avgörs efter en viktning av pris och kvalitet.
FAKTA 2/Om tågen X15P
Antal tåg: 22 stycken (66 vagnar, ett tåg består av tre sammansatta vagnar)
Option på ytterligare tåg: 45 (135 vagnar)
Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
Antal dörrpar: 12
Antal passagerare per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
Max tillåtna hastighet: 100 km/h.