23948sdkhjf

Hur ska elbussen laddas?

Hur ska elbussarna laddas och vilken infrastruktur är bäst? – Det är heta frågor som lyfts på Persontrafik 18-20 oktober i Göteborg.
Olika städer väljer olika lösningar för infrastruktur när det gäller laddning av elbussar. Bäddar det för framtida problem? De flesta orter som driver elbuss-projekt runt om i landet har valt depåladdning - det vill säga att bussens batterier enbart laddas en gång om dygnet, oftast under nattliga timmar. Men internationellt dominerar snabbladdning med en strömgivare, pantograf, som sänks ned mot bussens tak vid stopp på ändhållplatser. Vi ser det även i Sverige, till exempel i Stockholm (Karolinska-Ropsten) och Göteborg (Lindholmen-Chalmers).

– Valet av laddningsteknik beror ju väldigt mycket på de behov som finns, vilken buss man väljer och vilka linjer den bussen ska trafikera, säger Susanna Hurtig , Director Emobility Nordics, på Vattenfall.
Hon tror att depåladdningen kommer att förbli ett viktigt komplement, inte minst då det gäller laddhybridbussar.

– Däremot blir snabbladdning vid hållplatser allt vanligare på linjer med hög frekvens och där man valt bussar som inte har så mycket batteri med sig. Depåladdning behöver inte ställa sig i konflikt med ändhållplatsladdning. Vi kommer att se båda i framtiden, säger Susanna Hurtig.
Det finns också ett tredje sätt att ladda: induktivt, via magnetfält. Vattenfall är med i ett sådant projekt i Södertälje. Men Vattenfalls största roll blir, enligt Susanna, att ta totalansvar.

– Vi kan äga laddningsinfrastrukturen, bygga den, driva den och vara laddoperatör. Med det menar vi att laddstationerna är smarta, vi kopplar upp dem mot vår driftcentral där vi kan övervaka och avhjälpa fel, säger Susanna Hurtig. Hon fortsätter:

– Tillgänglighet är väldigt viktigt om det ska fungera i stor skala. Vår styrka är att vi är vana att äga elanläggningar, bygga och dimensionera. Vi använder med andra ord den kompetens vi redan har i företaget för det här ändamålet.
Under Persontrafikmässan på Svenska Mässan i Göteborg den 19 oktober kl 16.00-16.30 diskuteras frågorna under seminariet Trådlös laddning i Södertälje .
FAKTA/Persontrafik 2016
Nordens viktigaste mässa för hela kollektivtrafikområdet. I år genomförs den 18-20 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
Persontrafik fokuserar på spännande framtidslösningar kring kollektivtrafikens utveckling och bidrag till ett hållbart samhälle. Persontrafik samlar alla leverantörer till kollektivtrafiken som utvecklar och underlättar vårt kollektiva resande. På mässan presenteras senaste nytt bland fordon, teknik, miljö, säkerhet, service med mera.
Seminarieprogrammet på Persontrafik riktar sig till alla som är verksamma inom kollektivtrafiken och erbjuder över 100 programpunkter. Allt från dagsaktuella branschfrågor och heta debattämnen till angelägna framtidsfrågor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066