Skara Sommarland ökade
Skara Sommarland har stängt för säsongen – en summering visar att vattenparken besökts av drygt en kvarts miljon i år.
När Skara Sommarland slog upp portarna i början av juni gick man säsongen till mötes med flera nyheter. Campingen hade utrustats med både premiumstugor och äventyrsgolf och en ny vattenattraktion, Snakepit, hade tagit plats i vattenlandet. Nyheterna har mottagits väl under sommaren. Sedan säsongspremiären har cirka 206 000 åk registrerats i Snakepit och på campingen har antalet gästnätter ökat med 17 procent från fjolåret, bland annat till följd av hög beläggning i de nya stugorna. Säsongskortsförsäljningen stod emellertid för den kraftigaste ökningen. 148 procent fler har valt att köpa säsongskort på Skara Sommarland i år jämfört med föregående år.
– Vi är fantastiskt glada över att allt fler väljer att köpa säsongskort för att tillbringa delar av sin sommar hos oss. Det ser vi som ett tydligt tecken på att de uppskattar parken och satsningarna som har gjorts under de senaste åren, säger Emma Edqvist , marknadschef på Skara Sommarland.
– Vi har haft en fin säsong där vi med god marginal överträffar fjolårets siffror. Jag vill verkligen ge en stor eloge till parkens medarbetare som har gjort ett fantastiskt jobb under säsongen. Den höga gästnöjdheten bekräftar det, säger Magnus Widell , tillförordnad vd för Skara Sommarland. Den 1 oktober tillträder Skara Sommarlands nye vd Janne Nilsson .
Fotnot. Skara Sommarlands säsong 2016 i siffror: Besökssiffra: 253 538 gäster, en ökning med 11 procent jämfört med fjolåret (227 418).