23948sdkhjf

Viking Grace i gasen

Naturgasdrivan Viking Grace firar i dagarna tusen bunkringar med LNG, flytande naturgas – Fartyget har varit i trafik sedan 2013.
Viking Grace, som levererades i januari 2013 blev mycket uppmärksammat då fartyget var världens första stora passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas (Liquefied Natural Gas, LNG). Nu, tre och ett halvt år senare, har tusen bunkringar genomförts i samarbete med AGA Gas Ab.

Den specialbyggda bunkerbåten M/S Seagas har genomfört sin tusende LNG-bunkring till fartyget Viking Grace sedan fartyget togs i drift i januari 2013. Seagas förser Viking Grace med drygt 60 ton LNG då fartyget ligger förtöjt under morgonen vid Stadsgården i Stockholm. Seagas är den första båten i sitt slag i hela världen och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers.

Önskemålet från rederiet var att bunkringen skulle ske snabbt, utan störningar, med säkra leveranser och inte påverka lasthanteringen på kajen. Här kunde AGA med sin säkra LNG-bunkerlösning med Seagas fylla det behov Viking Line hade. Även säkerhetsaspekten var ytterst viktig i sammanhanget.

– Vi är väldigt nöjda med att ha använt LNG som bränsle till M/S Viking Grace. Både den tekniska lösningen som AGA utvecklat och den operationella driften har fungerat över förväntan och det är glädjande att vi kunnat konstatera stora arbetsmiljömässiga fördelar i tillägg till de miljömässiga vinster som LNG-driften ger, säger Jan Hanses , vd för Viking Line Abp.

– Intresset för Seagas, själva bunkringslösningen och LNG som marint bränsle är fortsatt stort både i Sverige och från internationellt håll. Vi har en väl fungerande infrastrukturösning på plats i Stockholm och möjlighet att bunkra fler fartyg, säger Jonas Åkermark , ansvarig för LNG – sjöfart på AGA Gas AB.

I februari år 2012 tecknade Viking Line avtal med AGA Gas AB gällande leverans av flytande naturgas (LNG) till det nybeställda passagerarfartyget Viking Grace. Fartyget var med sin miljöprofil helt banbrytande inom sjöfarten och hon skulle inleda sin trafik mindre än ett år senare, i januari 2013. Många frågor var öppna, bland annat hur gasen i praktiken skulle distribueras till fartyget samt hur kunderna skulle förhålla sig till denna - för dem nya - bränsleform. För att vara väl förberedda tog Viking Line bland annat fram faktablad om gasens egenskaper. Man var beredd på att en viss skepticism skulle förekomma. Med facit i hand var mottagandet dock otroligt positivt och rederiet fick ett väldigt fint gensvar för det bränslealternativ man valt och de miljövärden Viking Grace representerade. Även den globala uppmärksamheten överträffade alla förväntningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.004