23948sdkhjf

CMA tar över Kollektivbarometern

CMA ska ansvara för genomförandet av undersökningen Kollektivtrafikbarometern - Det har Svensk Kollektivtrafik beslutat.
Undersökningsföretaget CMA valdes efter offentlig upphandling som leverantör av undersöknings- och analystjänster samt systemstöd för genomförande av undersökningen Kollektivtrafikbarometern.

Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets-, attityd- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Svensk Kollektivtrafik är branschorganisation för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag som erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Cirka 50 000 svar per år ska samlas in från allmänheten genom en kombination av olika datainsamlingsmetoder.

Genom att använda Kollektivtrafikbarometern får de deltagande bolagen och kollektivtrafikmyndigheterna ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet, kundbeteenden och resvanor.

Under hösten 2016 genomförs ett utvecklingsprojekt, varefter det skarpa genomförandet startar den 1 januari 2017. Avtalet sträcker sig som längst i sju år.

I TRAFIKFORUM nr 5-6 som just utkommit påtalas att kundundersökningar dock har en tendens att endast fånga in dem som redan är grundpositiva till kollektivtrafiken, medan sällanresenärernas uppfattning inte kommer med. Läs mer om det i TRAFIKFORUM under rubriken Kostnadsökningen i kollektivtrafiken kan stoppas!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141