23948sdkhjf

Varm buss - nöjdare resenärer

En ren, hel och lagom varm buss ökar kundnöjdheten - Då lönar det sig att ha bussarna inomhus vintertid, enligt forskaren Malin Lindberg
Det kan betala sig att investera i bussparkering inomhus i hall i stället för att ha bussvärmeramp utomhus på vintern. Det visar Malin Lindbergs examensarbete inom programmet Civilingenjör och lörare - examensarbetet har skett genom ett samarbete mellan Stockholms universitet, SL och KTH.

– I dag är det vanligaste sättet att parkera våra bussar utomhus lång så kallade bussvärmerampar, säger Malin Lindberg .

Tekniken har förbättrats genom åren i bussen men det har inte skett i samverkan med bussvärmerampar. Bussar som parkeras utomhus kräver stora mängder energi för att klara de krav som finns för bussförarens arbetsmiljö.

– Om vi i stället parkerar bussarna inomhus så kan vi spara pengar och uppnå organisations miljömål på vägen. Syftet med mitt examensarbete har varit att undersöka hur snabbt det går att räkna hem en investering genom att bygga hall i stället för bussvärmeramp, säger Malin Lindberg.

Enligt slutsatserna i examensarbetet behövs 8,5 år för att hallbygget ska betala sig. Det finns alltså stora fördelar men också några viktiga nackdelar med att parkera bussar inomhus. En gäller gasbussar som enligt regelverket inte får parkeras inomhus i dag. Men det är en sanning med modifikation:

– När det gäller gasbussar så går det bra att ha dom i hall. Det som inte fungerar i hall är att långsamtanka bussarna. Bussarna tankas därför utomhus efter avslutad tur innan de parkeras och det kommer att ske i Fredriksdal, den bussdepå som byggs vid Luma (Depån som kommer att ersätta Söderhallen i Stockholm). Det är i princip bara gasbussar som ska stå i Fredriksdal och det är ett garage under mark. Det som är extra viktigt är ett toppenbra brandskydd och det går åt många sprinklers för att skydda omgivningen, säger Malin Lindberg.

Dagens moderna bussar består också till stor del av glas, vilket gör att de läcker värme som såll. Det problemet kan bara åtgärdas effektivt om bussen står inomhus, så länge dagens glasteknik används.

– För att öka intresset för att förändra behöver vi lära oss mer om förutsättningarna i bussdepåerna och en investering kan hjälpa trafikförvaltningen i Stockholm att minska energianvändningen, öka kundnöjdheten, förbättra arbetsmiljön för bussföraren och skydda våra bussar mot väder och vind, säger Malin Lindberg.

Fotnot. Examensarbetets fullständiga titel är ”Bussparkering inomhus i Hall kontra utomhus på Bussvärmeramp - Energiutmaning - ett arbete för hållbar förändring” och finns tillgängligt hos Stockholms läns landsting och Trafikförvalningen hos SL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.218