Toppensommar för Birka
Satsningen på unika kryssningar lyfte sommarresultatet för Birka Cruises - Resultatet ökade med 57 procent jämfört med förra sommaren.
– Siffrorna talar för sig själv och visar att vi utvecklas i en riktning som tilltalar resenärerna. Dessutom på en marknad med hård konkurrens och tuffa marginaler, säger Satu Andersson vd Birka Cruises.
Rederiets målgrupp har breddats och i linje med produktutvecklingen spenderar resenärerna allt mer ombord:
– Premiumhytterna tar slut allra först, taxfreeförsäljningen ökar samtidigt som fler restauranger och nya barer starkt bidrar till både ökad omsättning och bättre lönsamhet. Jämfört med förra sommaren ökade våra biljettintäkter med 15 procent och i spa-avdelningen ser vi en omsättningsökning på drygt 20 procent, säger Satu Andersson.
Birka Cruises är ensamma om att arrangera långkryssningar, två-fyra dygn till olika resmål kring Östersjön. Satsningen på nyheten Höga Kusten med Luleå slog alla rekord och alla tre kryssningar sålde snabbt slut:
– Långkryssningarna inför sommaren bokade tidigare än någonsin och förfrågningar för Höga Kusten till sommaren 2017 har redan trillat in. Samtidigt ger både långkryssningar och specialkryssningar nya resenärer som också upptäcker våra 22-timmars skärgårdskryssningar, säger Satu Andersson.