Elbussarorder till Luxemburg
Volvo har fått en order på fyra elbussar från bussoperatören Salez-Lentz i Luxemburg – Bussarna kommer att gå i trafik i staden Differdange.
Med köpet av fyra helt eldrivna Volvo 7900 Electric tar Sales-Lentz nu ytterligare ett steg i elektrifieringen av busstrafiken. De eldrivna bussarna kommer att gå i trafik i staden Differdange i sydvästra Luxemburg.Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Trafikstarten är planerad till andra kvartalet 2017.
– Med den nya, effektiva teknik som Volvo utvecklat stöder Sales-Lentz Differdanges ambition att åstadkomma en hållbar förändring av persontrafiken och förbättra livsmiljön för sina invånare. Förändring är grunden för framsteg, säger Sales-Lentz vd Wolfgang Schroeder .
– Vi arbetar sedan många år med att genomföra en ambitiös plan för att göra vår stad hållbar. Planen kallas Differdangechange och innebär att vi går igenom effektiviteten i alla stadens aktiviteter. Det gäller speciellt kollektivtrafiken – Diffbus. Vi är stolta över att vår stadsbusstrafik nu får en fortsättning i ett banbrytande system och att vi tillsammans med övriga intressenter visar hur vi kan bevara vår levande stad och vår miljö, säger Differdanges borgmästare Roberto Traversini .
– Elektrifierade bussystem är ett kostnadseffektivt sätt att minska problem med dålig luftkvalitet och buller i städer. Emissionsfria, tysta bussar skapar också helt nya förutsättningar för stadsplanering, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall .
Elbussarna kommer att snabbladdas vid ändstationerna genom så kallad opportunity charging, via strömavtagare på bussens tak. För att underlätta introduktionen av eldriven busstrafik i europeiska städer har Volvo tillsammans med flera andra tillverkare av bussar och infrastruktur kommit överens om ett öppet gränssnitt mellan elbussar och laddinfrastruktur.
FAKTA/Volvo 7900 Electric
o Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre
dörröppningar.
o 80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
o Tyst, avgasfri drift.
o Utrustad med elmotor och litium-jon- batterier.
o Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.
o Ljus och luftig interiör.
o Plats för 85 passagerare.
*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.
OppCharge (Opportunity Charging)
o Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
o Laddningseffekt 150 alternativt 300 kW.
o Inverterad strömavtagare gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning
med låg vikt på bussens tak.
o Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och ladustationen sker via wifi.