23948sdkhjf

Iveco lanserar expressbuss

Iveco Bus visade upp tre bussar på IAA 2016 i Hannover - Bland den en helt ny buss för expressbusstrafik.
Evadys heter den helt nya bussen för regionala eller nationella linjer, transfer eller medellånga turistuppdrag ska komplettera Ivecos utbud av bussar ytterligare. Nykomlingen drar fördel av varumärkets tidigare kunnande och erfarenhet inom det här segmentet och erbjuder utmärkt mångsidighet och operativ lönsamhet, det är i alla fall vad Iveco Bus hävdar. Iveco har inte hävdat sig särskilt bra inom expressbussegmentet och ligger litet på efterkälken totalt sett på den svenska tunga bussmarknaden: Till och med augusti i år har bara 5 Iveco-bussar nyregistrerads. Kanske blir det mer fart under hösten och nästa år.

I övrigt visar Iveco att tillverkaren ligger väl framme i den eldrivna trenden: En stadsbuss i varianten Urbanway Electric Hybrid ZEV kommer erbjuder transfer inom IAA:s enorma utställningsområde. Denna 12 meters Zero Emission Vehicle är en del av försöksprojektet EBSF 2 (European Bus System of the Future) som drivs av UITP. Den specifika hanteringen av energistrategier och hjälpmotorer ger en autonomi som uppgår till 4 km med full eldrift.

Daily Electric, en ”zero emission”-minibuss, perfekt för stadskärnor och transfer. Den erbjuder 100 eller 160 km batteridrift med två eller tre högdensitets natrium-nickel-kloridbatterier kombinerade med högeffekts superkondensatorer som förbättrar fordonets prestanda och batteritid. Det regenerativa bromssystemet återvinner rörelseenergi och omvandlar den till elektricitet för att ladda drivbatterierna. Det flexibla laddningsläget, patenterat av Iveco, består av en elektrisk stickkontakt och en enda kabel som kan ladda från ett hemuttag på 24 timmar, eller ett offentligt eller privat uttag på 10 timmar, eller vid en offentlig snabbladdningsstation på 2 timmar.

En Daily Tourys Hi-Matic kommer att finnas tillgänglig för testkörning på utomhusbanan. Denna mycket lyxiga minibuss passar utmärkt i Iveco Bus serie med turistbussar. Den har 19 säten, bagagesektion bak på 2,5 kubikmeter, bakre luftfjädring, luftkonditionering, multimedia och audiovisuell installation och 8-växlars Hi-Matic automatisk växellåda utformad för att ge maximal prestanda till låga driftskostnader, samtidigt som den erbjuder oöverträffad komfort, lättare växling och minskad bränsleförbrukning.

Energiövergången är en verklighet på Iveco Bus. För första gången någonsin var mer än 50 procent av bussarna som tillverkades vid Ivecos bussfabrik i Annonay (Frankrike) 2015 inte dieseldrivna utan CNG och fullständiga elhybrider. Det motsvarar 10 ton fina partiklar, 100 ton kväveoxider och 10 000 ton koldioxid som inte släppts ut i atmosfären.

Slutligen visas den prisbelönta bussen Magelys. Där hyllar tillverkaren i helhetsversionen ”Lounge” samarbetet med det prestigefyllda världsmästarlaget i rugby, New Zealand All Blacks. Den här bussen har anpassats för att erbjuda spelarna och de som följer med dem ännu mer komfort. Den har 46 fällbara lädersäten och en rad bekvämligheter som Wi-Fi-uppkoppling, GPS, en kaffemaskin, en dubbel förstärkare för mikrofoner, USB-port vid varje säte och ett 220 V-uttag vid varje sätespar. Magelys har utsetts till ”International Coach of the Year 2016” av en panel bestående av 22 journalister från europeisk busspress. Nästa år är det dags igen för Coach of the Year 2018 och ryktet säger att den tävlingen kommer att avgöras i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063