Allt talar för bussen
I detta nummer av RESFORUM har vi tagit med tips om destinationer och resmål som lämpar sig bäst för bussen. Men frågan är vem som kan se ett helt land eller ett vindistrikt utan att bussen kommer in i bilden. Den miljövänliga turistbussen av i dag är ett måste på idrottsresan, temaresan eller kortresan till en festival eller teaterföreställning. Den är också ett utmärkt alternativ på Europasemestern.
Bilen då? Vi äldre minns dess storhetstid som semesterfärdmedel på 1960-talet. Billig bensin öppnade hela västra och södra Europa för en fullständigt ohämmad bilturism. Det var frihet att bara åka iväg vart som helst, ingen tänkte då på det ohållbara i en framtid där alla skulle osa omkring i fossilbränsledrivna farkoster kors och tvärs efter behag. Ingen funderade då på ett scenario där indier och kineser skulle göra som vi. Bilen var västvärldens måttstock, mysiga hotell ersattes av motell där alla parkerade bilen utanför motellrummet.
I dag är det få som åker till Spanien eller ens till Kroatien med egen bil. Bränslekostnaderna har skenat sedan 1970-talet och dessutom tar det tid och ork att köra så långa sträcker själv. Där kommer flyget in i bilden och många researrangörer har därför kombinerat flyg och buss – turisterna flyger ner, åker buss på destinationen innan de flyger hem igen. Men det finns destinationer som är knepiga att nå med direktflyg och där är det fördel bussen. Ett är Slovenien ett annat närmare är temaresor som att resa i Luthers fotspår – båda tas upp i det här numret av RESFORUM.
Det finns emellertid många svårigheter för turistbussen som inte borde finnas inom en union som EU. Olika vägskatter och avgifter i alla unionens olika länder är en sak – men att det inte går att ta fram ett system för att enkelt betala pålagorna är ofattbart med dagens datateknik. Krångel och byråkrati riskerar att förstöra resupplevelsen och skada bussresearrangörer som trots att de gjort allt rätt ändå kan bli stoppade i olika EU-länder och tvingade att betala en gång till.
ID-kontrollerna är en annan stötesten som drabbar bussturismen. Inte bara kontrollen vid Öresundsbron utan mellan EU-länder i Centraleuropa. På gränsen mellan Slovenien och Österrike är det inga problem söder ut men norr ut är kontrollen rigorös, allt skulle letas igenom på jakt efter personer som kanske gömt sig i fordonen. Nästan som vid tiden då järnridån ännu fanns. Samma sak mellan Österrike och Tyskland och flera andra unionsländer. Även om svenska bussar ligger bra till så måste de stå kön och vänta – så länge att kör- och vilotiderna kommer i kläm. Hur gör de då? Stannar i vid gränsen verkar inte vara någon bra ide.
Mitt under Persontrafikmässan i Göteborg genomförs Bussreseforum av Sveriges Bussföretag. Där finns ett bra tillfälle att ta reda på vad Sveriges Bussföretag vill göra och kan göra för att undanröja hindren för turistbussen.
Sedan gäller det att hålla ögonen öppna på utredningen om den nya paketreselagen och ett nytt resegarantisystem. Ett nytt regelverk som kan göra det mycket tungt för den seriöse bussresearrangören när det inträffar störningar på annat håll. Samtidigt har en rad internetbaserade aktörer dykt upp på marknaden och erbjuder flyg och hotell så att resenären kan plocka ihop sin egen paketresa alldeles själv. Gott och väl när allt fungerar, men när något fallerar exempelvis på grund av flygstrejk eller hotellkonkurs kan det bli svårt – om ens möjlig – att få fatt på nätaktören som kanske inte ens är registrerad inom EU.
Även det talar faktiskt för den hederlige bussresearrangören i närområdet som känner sina kunder och gärna vill kunna möta dem igen ombord på turistbussen. Det personliga mötet förblir svårslaget även i internetålderns tidevarv.
Thomas Dietl
chefredaktör RESFORUM