Ny visering av mobilbiljetter
Nobina introducerar Nobina Validera i Västsverige – Det är en ny maskinell visering av mobilbiljetter som genast avgör biljettens äkthet.
Att fler kunder kan köpa biljetter i mobilen förenklar resan. Utmaningen kommer när föraren ska läsa av mobilbiljetten på någon sekund. Det går att lösa genom att installera ytterligare elektronisk utrustning för avläsning, men leda till en förarmiljö med upp till fyra olika skärmar som föraren måste ha kontroll över. Istället testas en lösning där Nobina anpassat sin tidigare produkt för digital visering till MTB-standarden och Västtrafiks biljettsystem. Därmed kan en befintlig skärm på bussen användas och resultatet blir Validera – maskinell visering av mobilbiljetter.
– Diskussioner om biljettens giltighet är vanligt förekommande fråga som mina medarbetare tyvärr behöver ta med våra kunder. Det kan skapa stress, konflikt och otrygghet i relationen mellan förare och kund som istället ska präglas av vänlighet och service. Därför är Validera viktig utifrån ett kund- och arbetsmiljöperspektiv och därmed en väldigt välkommen satsning, säger Jörgen Bergström , trafikchef på Nobina Trollhättan.
Det genomförs just nu en pilot med Validera på två bussar i dialog med Västtrafik.
– Västtrafiks digitala biljetter gör det möjligt för våra kunder att på ett enkelt sätt köpa sina biljetter själva. Det förbättrar punktligheten i trafiken och underlättar för goda kundmöten. Att den digitala biljetten med hjälp av Validera nu också blir avläsningsbar gör att både kund och förare kan känna sig trygga med att biljetten är giltig. Det här ligger helt i linje med Västtrafiks målsättning om att göra det enklare att resa med oss, säger Andreas Sandberg, projektledare, strategisk planering på Västtrafik.
Biljettsystemen i kollektivtrafikbranschen går mot en mer öppen arkitektur med gemensamma standarder som MTB. Det möjliggör fler tredjepartsapplikationer med smarta lösningar som förenklar kundens resor och skapar god arbetsmiljö.
– Gemensamma standarder ger bra förutsättningar till en kreativ samverkan med våra uppdragsgivare så att vi tillsammans kan utveckla kollektivtrafiken med kunden i centrum. Vi erbjuder nu Validera till alla våra uppdragsgivare i Sverige och i Norden i syfte att förbättra kundservicen och säkra biljettintäkterna, säger Erik Trehn , produktchef för digitala tjänster på Nobina.