Skubla sågar fifflande taxiaktörer
Att köra taxi utan att betala skatt är aldrig okej - Det är Taxiförbundets direktör Claudio Skublas dom över delningsekonomins taximodeller.
Att dela på kostnaden för en resa är inget konstigt i taxisammanhang, eller i andra fall heller för den delen. Taxi kan på så vis vara ett tydligt exempel på delningsekonomi, liksom charterresor och bussresor. En resa som egentligen är relativt dyr kan göras tillgänglig för fler om man sitter i samma fordon. Inget konstigt med det.
– Det som händer nu är att en ny grupp aktörer tar sig in på taximarknaden och kör på ett sätt som inte är rättvist ur konkurrenssynpunkt. De använder sig av sociala medier och digital teknik för att hitta sina passagerare och annordnar samresande på ett sätt som liknar taxiresande. Skillnaden är att de inte betalar skatt och med tanke på att 60 procent av kostnaderna för att bedriva taxiverksamhet går till skatter så är upplägget inte okej, säger Claudio Skubla , förbundsdirektör Taxiförbundet.
Just nu pågår flera utredningar på regeringens initiativ av nya typer av verksamheter som börjar etablera sig i Sverige. Det handlar både om samordnade persontransporter mot betalning och även svarta åkeritjänster som påverkar åkeribranschen på ett sätt som är svårt att konkurrerara med.
– Det finns de som menar att det inte är något fel med att själv styra upp transporter av olika slag och som tycker att man kan donera en valfri summa för sin resa och därmed kommer föraren undan skattekostnaderna. Det är orättvist. Det finns också de som kritiserar lagstiftningen som gör det olagligt att köra svart på det här viset, men det är inget fel på våra lagar. Alla ska betala skatt helt enkelt, så är det.
Claudio Skubla ser däremot gärna en utvidgad form av taxiåkande som en del av kollektivtrafiken. Han vill inte att taxi ska vara något man bara kan unna sig ibland och som anses vara lite lyxigt, bättre om det kan vara en smart lösning som en del i att slippa ha en egen bil.
– Varför skulle man inte kunna upphandla taxitjänster och subventionera dessa på samma sätt som man gör med bussar och spårvagnar. Om taxiresor görs tillgängligt på samma sätt som färdtjänst i glesbyggden och upphandlas av till exempel Västtrafik skulle man skulle spara både pengar och vägslitage då tomma bussar skulle slippa trafikera turer i onödan, då kan det räcka med ett mindre fordon. Som en taxi. Pengarna som frigörs kan istället användas till fler bussar, där de verkligen behövs! säger han.
Seminariet "Delningsekonomi och samåkning" torsdag den 20 oktober kl 11.00 på Persontrafik i Göteborg den 18-20 oktober tar upp just den här problematiken.