Helsingborg stänger turistbyrån
Helsingborgs stad lägger ner turistbyrån på Dunkers Kulturhus – I stället skapas bemanningsfri automatiserad turistinformation.
– Vi ser att våra besökare allt oftare söker sin information och inspiration via andra kanaler än turistbyrån. Därför anpassar vi oss nu efter besökarnas önskemål och beteende, säger Emma Håkansson , turistchef i Helsingborgs stad.
I dag väljer allt fler att söka information via digitala kanaler – såväl inför sin resa som på plats på destinationen. Därför utvecklar Helsingborgs stad nu sin besöksservice till att vara tillgänglig dygnet runt och inte beroende av öppettider. Detta genom att arbeta med bland annat hemsidor, appar, sociala medier, digitala infokiosker på stan.
– Vår vision är att möta alla stadens besökare med ett sms redan när de ankommer till staden där vi hälsar dem välkomna och tydligt berättar var de hittar rätt information, säger Emma Håkansson.
Men det personliga mötet spelar en fortsatt stor roll i Helsingborg. Därför fortsätter staden att utveckla sin mobila verksamhet med cyklar ute i city, som hjälper besökare med information och inspiration. Staden utökar även förra årets satsning på så kallade InfoPoints.
– Strategin bakom InfoPoints är att utbilda andra att berätta om t ex hotell, besöksmål och andra populära platser i och runt Helsingborg. På så sätt behöver besökarna inte gå en omväg för att få hjälp med de vanligaste frågorna, utan får hjälp på plats där de befinner sig, säger Emma Håkansson.
Tanken med att avveckla turistbyrån är att ersätta den fasta fysiska lokalen, men att behålla kompetensen inom staden.