23948sdkhjf

Booking.com sågar Visita-stämning

Booking.com sågar argumenten i Visitas stämningsansökan mot bokningstjänsten - Med stöd av Konsumentverkets utlåtande.
Branschorganisationen Visita har stämt Booking.com för att hotellbokningstjänsten påstås begränsa konkurrensen och diktera hotellens prissättning, läs Visitas uppfattning HÄR . Men enligt Booking.com är iden att ett samarbete med dem ska stärka hotellens möjligheter att nå fler kunder och göra det enkelt och transparent för kunderna att jämföra priser.

Visita uttrycker att prisparitet hämmar konkurrensen och gör att kunder får betala ett högre pris. Booking.coms ambition och hela idén med plattformen är att stärka hotellens möjlighet att nå ut till potentiella kunder över hela världen. Är du listad på Booking.com får du hjälp med att marknadsföra dig och ditt hotell till kunder över hela världen på 42 olika språk. Därtill ska plattformen bidra till sund konkurrens som förser kunderna med bästa möjliga priser. Prisparitet bidrar enligt Booking.com till hälsosam konkurrens mellan hotell och andra övernattningsformer genom att tillhandahålla den enklaste och mest transparenta prisjämförelseprocessen för kunderna.

Prisparitetsfrågan granskades som jag nämnde redan i april 2015 av svenska Konkurrensverket. Efter diskussioner med Booking.com och implementering av ett antal åtgärder godkände Konkurrensverket prisparitet som innebär att hotellen inte får erbjuda allmänheten bättre priser i egna onlinekanaler än på Booking.com. Däremot får hotellen erbjuda andra priser på till exempel andra bokningssidor, alla sorters så kallade offline kanaler, vid receptionsdisken samt via kundklubbar och lojalitetsprogram.

Bokningsplattformen bidrar till att hotellen kan nå ut till målgrupper som många inte nått via de egna kanalerna, i alla fall inte utan att göra omfattande marknadsföringsinvesteringar vilket i sig resulterar i kostnader för hotellen som riskerar höja rumspriserna. För att kunna behålla förmågan att generera kunder till hotellpartners och kunna investera i digital teknik som gör sök- och bokningsprocessen effektiv för såväl kunder som partners så måste Booking.com säkerställa att hotellen inte erbjuder kunderna lägre priser i de egna onlinekanalerna.

Ett hotell betalar nämligen bara provision till Booking.com när en kund bokat och genomfört sin vistelse. Och som Konkurrensverket konstaterar i sitt godkännande: "I sin utredning har Konkurrensverket inte identifierat något konkurrensproblem som orsakas av villkor om prisparitet som avser sådana priser som publiceras för allmänheten på hotellens hemsidor. I sin preliminära bedömning har Konkurrensverket vidare beaktat att prispariteten i förhållande till hotellens hemsidor kan förhindra hotellen från att åka snålskjuts på Booking.coms investeringar och därmed bidra till att Booking.com kan fortsätta att erbjuda användarvänliga och gratis sök- och jämförelsetjänster.”
Hotell kan när som helst välja att lista sig på Booking.coms hemsida, det är frivilligt. Väl listade har hotellen själva 100 procent kontroll över sina priser. Booking.com sätter inte – och har aldrig satt – priser. Booking.coms ambition är att som jag tidigare skrev att se till så att kunder på enkelt sätt kan hitta och jämföra hotell samt att hjälpa hotellen når ut till kunder över hela världen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069