23948sdkhjf

Kommersiell trafik motarbetas

Offentliga myndigheter gör skillnad mellan bussarna ännu fem år efter nya kollektivtrafiklagen - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i en ny rapport.
Sveriges Bussföretag presenterar idag sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Snart fem år efter den nya kollektivtrafiklagen började gälla finns fortfarande alla hinder kvar som motarbetar etableringen av kommersiell linjetrafik. Om man som företagare vill köra buss utan att finansieras av offentliga aktörer har du svårt att få hämta och lämna resenärer vid offentliga terminaler och bytespunkter, synas i olika reseplanerare och sälja dina biljetter i olika regionala betalsystem. Det minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionera trafiken. För bra för att vara sant? Nej, om de hinder som idag finns för att etablera kommersiell linjetrafik med buss minskas eller helst av allt försvinner är det möjligt.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Genom att granska och analysera regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och genom att ställa direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter visar rapporten hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut fem år efter det att kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag.

Bilden som tecknas visar att väldigt lite hänt i många regioner jämfört med den verklighet som tidigare fanns inom ramen för det offentliga monopolet. I år får rapporten dessutom stöd från Trafikutskottets egen utredning av kollektivtrafiklagen där det föreslås en översyn av lagstiftningen.

– Även om rapporten till stora delar målar upp en dyster bild finns det också ljuspunkter. Men visst är det bekymmersamt att en trafik som skulle kunna ge landets kollektivtrafikresenärer ett ökat utbud inte tas tillvara av de myndigheter som har till uppgift att se till hela den samlade kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062