Rt-forums tips 20 oktober
Persontrafiks sista dag, 20 oktober, är lika späckad av intressanta seminarier som tidigare dagar - Här några förlag på bra möten.
Tid: 09.00-09.30 Lokal: E2
Alltfler bussförare närmar sig pensionsåldern men andelen yngre förare som ska ersätta de blivande pensionärerna är färre. Hur ska branschen arbeta proaktivt för att få fler att välja bussföraryrket i framtiden? Och kan en förarcertifiering bidra till att öka den kvalitet, servicekänsla och kunskap som efterfrågas för personalen? På seminariet presenteras Rekryteringsbarometern som kartlägger behoven av personal samt branschens egen utbildning Förarcertifiering för buss och serviceresor.
Medverkande: Anders Bagewitz, Länstrafiken Kronoberg och Maria Sjölin , Sveriges Bussföretag
Sverigeförhandlingen – så här går det
Tid: 09.30-10.00 Lokal: E4
I juni 2016 nådde Sverigeförhandlingen en milstolpe: överenskommelser med samtliga berörda kommuner längs höghastighetsjärnvägarnas sträckningar utanför storstäderna samt med Lund och Helsingborg. Nu ska överenskommelserna formaliseras i avtal mellan respektive kommun och region, Sverigeförhandlingen samt Trafikverket. H G Wessberg från Sverigeförhandlingen berättar om nuläget för deras uppdrag och nästa steg i arbetet.
Medverkande: HG Wessberg , Sverigeförhandlingen
BUSSRESEFORUM 2016
Tid 10.00-16.00 Lokal A03
Samling för alla mässbesökare inom bussresebranschen - för program, klicka HÄR !
Bättre koll på resenärerna!
Tid: 10.00-10.30 Lokal: E4
Planeringen av kollektivtrafiken måste utgå från invånarnas behov och resvanor. Genom resvaneundersökningar i kombination med nya metoder att mäta resande och mobilitet skapas ett viktigt underlag för att utveckla kollektivtrafiken.
Svensk Kollektivtrafik berättar om det pågående utvecklingsarbetet med Kollektivtrafikbarometern, deras branschgemensamma kvalitets- och attitydundersökning och LiU berättar om ett nytt sätt att mäta resande baserat på data från mobila nät.
Medverkande: Mattias Andersson , Svensk Kollektivtrafik samt David Gundlegård och Clas Rydegren , Linköpings Universitet
Framtidens persontransporter
Tid: 10.30-11.00 Lokal: E4
Kommer vi få smartare fordon? Självkörande bussar. Digitaliseringens möjligheter. Primove, Bombardiers tekniska lösning för trådlös eldrift. Attraktiva innovativa interiörlösningar som lockar resenärerna till kollektivtrafiken.
Medverkande: Håkan Agnevall , Volvo Bussar AB, och Peter Östman , Bombardier
Moderator: Peter Örn
Delningsekonomi och samåkning
Tid: 11.00-11.30 Lokal: E5
Seminariet handlar om delningsekonomin och vilka konsekvenserna är för kollektivtrafiken. Bilarna blir elektrifierade, uppkopplade, autonoma och delade. Delade fordon med delad ekonomi gör att bilen som färdmedel blir en del av den nya kollektivtrafiken. Detta är en nödvändighet för att möta trenderna i städerna med förtätning och gröna värden.
Medverkande: Claudio Skubla , Svenska Taxiförbundet, och Gerhard Wennerström , Samtrafiken i Sverige AB.
Hur fördubblar vi kollektivtrafiken?
Tid: 11.00-11.30 Lokal: E2
Morötter, piska eller kanske predikan - vad krävs för att få kollektivtrafiken att öka sin marknadsandel? Är det ett gemensamt branscharbete, politiska beslut eller kanske Trafikverkets uppgift? Hur skapas ett bra beslutsunderlag för framtida inriktning? Representanter från branschen, vetenskapen, myndigheterna och politiken reflekterar över fördubblingsmålen och kollektivtrafiken.
Medverkande: Roland Palmqvist , Trafikverket, Anders Wretstrand , K2, Peter Haglund , Partnersamverkan samt Ulrika Frick (MP), Västra Götalands regionen
Moderator: Peter Örn
Partnersamverkan – vad gör vi? Vad vill vi? Vilka är vi?
Tid: 11.30-12.00 Lokal: E2
Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik är en samverkansarena för aktörerna inom kollektivtrafiksverige, med målet att kollektivtrafiken ska nå en fördubblad marknadsandel. Ta del av deras gemensamma projekt med att ta fram stöd, mallar, verktyg och vägledningar. Representanter från Partnersamverkan diskuterar också fördubblingsmålen och var och hur de frågorna ska drivas framöver.
Medverkande: Anna Grönlund , Sveriges Bussföretag, Helena Leufstadius , Svensk Kollektivtrafik, Peter Haglund , SKL, Claudio Skubla , Svenska Taxiförbundet, Björn Westerberg , BTO, Roland Palmqvist , Trafikverket samt Paul van Doninck , Jernhusen
Moderator: Peter Örn
Öka resandet och minska kostnaderna – ingen motsättning
Tid: 12.00-12.30 Lokal: E2
Planerar vi kollektivtrafiken för dagens eller morgondagens kunder? Analyser i Norge visar att det går att öka resandet med 20 % utan ökade kostnader. Ett problem i Sverige är att dagens planeringsmetoder ”missar” det som är viktigt för de potentiella kunderna: kortare restider, minskad trängsel och färre förseningar. Resultatet blir att resandeökningar också ökar nettokostnaderna och ger ökat underskott. Ta del av förslag på hur trafikplaneringen kan möta kundens behov utan ökade kostnader.
Medverkande: Torbjörn Eriksson , Urbanet Analys. Moderator: Peter Örn .
Hur kan vi öka kapaciteten på spåren utan att bygga nytt?
Tid: 14.00-14.30 Lokal: E2
Välkommen till ett seminarium om vilka faktorer som påverkar möjligheten att förbättra kapaciteten på järnvägsspåren. Det handlar om allt från fler trimningsåtgärder och bättre samutnyttjande mellan underhåll, investering och reinvesteringsplaner. Men hur hanterar vi politiska, administrativa och ekonomiska låsningar som skapar ineffektivitet?
Vad kan man vinna på att installera signalsystemet ERTMS? Och vad har vi för praktisk nytta av Trafikverkets samhällsekonomiska analys?
Medverkande: Tommy Jonsson , Trafikverket och Björn Westerberg , BTO
Eftersnacks på Mötesplatsen
Tid: 15.00-16.00 Lokal: Mötesplatsen E04:02
Välkommen till Mötesplatsen där seminariedagarna avrundas med eftermiddagsfika och branschmingel. Ta en kopp kaffe och träffa nya och gamla bekanta. Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag och Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik reflekterar över höjdpunkterna på Persontrafikmässan och kollektivtrafikens möjligheter och utmaningar framöver.
Medverkande: Anna Grönlund , Sveriges Bussföretag och Helena Leufstadiu s, Svensk Kollektivtrafik.