Drygt 40 på Bussreseforum
Ett 40-tal bussresearrangören deltar i Bussreseforum inne på mässan Persontrafik i Göteborg - Åter är Kör- och vilotiderna på tapeten.
– Om man gör ett regelverk som är så komplicerat att ingen kan använda det är ju något fel, vi har under lång tid försökt få myndigheten att komma till insikt men tyvärr med begränsat resultat, sa Lars EG Andersson , expert på Kör- och vilotidsfrågor vid Transportföretagen i Falun.
Men den svenska problematiken handlar framför allt om hur Transportstyrelsen valt tolka regelverket och hur tillsynens ska utövas. Det är ett 40-tal handläggare som utför den så kallade företagskontrollen och där handlar det om skrivbordstillsyn, inget möte med företagen som drabbas.
– Det lär ha hänt i något enstaka fall att en handläggare från Transportstyrelsen besökt ett företag, men det borde vara regel i stället för undantag, sa Anna Grönlund .
Hur ett resmål ska säljas in förklarade Niclas Eklund, Go:teborg & Co, för Bussreseforums deltagare. En nyhet där var den stora bildbank som nu kan användas helt gratis av alla bussreseföretag när de ska sälja in sina Göteborgsresor. 492 proffsbilder finns liksom 26 färdigskrivna säljtexter.
– Det borde vara en mycket bra hjälp för er alla, sa Niclas Eklund .
Västra Sveriges Bussbranschförening var lämpligt på plats eftersom mötet ägde rum på hemmaplan i Göteborg. Matts Hildebrand talade om de utmaningar som väntar turistbusstrafiken när Västsvenska paketet drabbar staden med bland annat Västlänken - ett gigantiskt tågtunnelprojekt under city som garanterat kommer att ställa till trassel.
Advokat Jonas Thyberg redogjorde för Resegarantilagen och andra juridiska kvistigheter som bussresearrangören måste hålla koll på. Mer om det kommer att publiceras i RESFORUM nr 7-8 som utkommer i slutet av november!