23948sdkhjf

Digital reakompis på tåg

Nu kommer SJ:s resenärer att få testa en ny digital reskompis - Men den ska tågresenären få intelligenta svar på alla sina funderingar.
I våras lanserade SJ mobilappen SJ Labs, där helt nya tekniska funktioner testas i dialog med kunderna. Nu utökas appen med en digital reskompis, som med hjälp av artificiell intelligens ska ge svar på många av de frågor resenärerna kan ha ombord på tåget.

Den digitala reskompisen är en intelligent chat, så kallad ”bot”, som hämtar svar på vanliga frågor ur en databas och anpassar dem utifrån vilket tåg resenären sitter på. Det handlar om att få snabb självservice i enklare frågor som kan dyka upp ombord, till exempel vad som serveras i bistron eller vilka regler som gäller för bagage.

– SJ ligger väldigt långt framme inom digital innovation i Sverige. Med SJ Labs-appen kan vi ta ut svängarna och testa nya idéer, få direkt feedback från resenärerna och finslipa funktionerna utan krav på att allt ska vara perfekt från början. Det som blir uppskattat och som fungerar bra tar sedan vi vidare till vår officiella SJ-app, säger Claes Lindholtz , chef för affärsutveckling på SJ.

SJ samarbetar med app-utvecklaren Bontouch, som varit med från starten av SJ Labs.

– Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar. Tillsammans med de möjligheter som finns till röststyrning kommer det här att bli stort. Och bästa sättet att få det riktigt bra är gå stegvis, med tydliga och väl avgränsade användningsområden, så som SJ gör nu, säger Martin Forsling , vd på Bontouch.

Appen SJ Labs finns för både iPhone och Android. Den innehåller sedan tidigare även funktionerna Hitta obokad plats, Var ska jag stå på plattformen och Hitta på stationen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141