23948sdkhjf

Eftermonterad avgasrening godkänd

Nu blir det äntligen möjligt att eftermontera avgasutrustning på något äldre bussar - Kapitalförstöring undviks och bussflottan blir mer klimatsmart.
Sveriges Bussföretag har lett ett projekt med mål att möjliggöra eftermonterad avgasrening på tunga fordon så att dessa klarar utsläppskraven för Euro VI. Detta innebär att de flesta bussar som körs på diesel eller HVO med äldre motorer kan skaffa en extra utrustning och därmed klara utsläppskraven för Euro VI.

Beslutet innebär att bussföretagen kan behålla och uppgradera bussar som är endast några år gamla, istället för att köpa helt nya fordon. Eftermontering ökar bussens livslängd, vilket också innebär att mindre råvaror behöver nyttjas. Det är helt enkelt smart ur ett livscykelperspektiv. Dessutom kan bussföretagen minska kostnaderna.
På den nyligen genomförda mässan Persontrafik i Göteborg visade två av tillverkarna den nya utrustningen.
 Rt-forum och TRAFIKFORUM har tidigare skrivit om den här utrustningen som gör en något äldre buss lika miljövänlig och klimatsmart som en helt nybyggd. Men först nu går det alltså att använda sig av tekniken med eftermonterad avgasrening som gör att bussarna kan fortsätta rulla i den svenska kollektiv- och beställningstrafiken.

– En eloge till Sveriges Bussföretags Lars Annerberg och den arbetsgrupp som under hans ledning drivit frågan länge. Deras arbete kan nu alla dra fördel av, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406