23948sdkhjf

Bussarna - miljövänligast på vägen

Moderna bussar kör Sveriges kollektivtrafikresenärer klimatsmart – tre av fyra bussar i upphandlad trafik är fossilfria redan i dag.
Bussarna är den fordonspark i Sverige som är yngst och som dessutom föryngrats mest de senaste 10 åren. Idag är medellivslängden för en svensk buss 4 år. Landets kollektivtrafikresenärer åker alltså med nya, moderna och klimatvänliga bussar i hela Sverige – bussarna leder nämligen omställningen till en fossilfri fordonsflotta på väg. 75 procent av bussarna i den offentligt upphandlade busstrafiken, som utgör drygt 90 procent av all svensk busstrafik, kör idag på förnyelsebara drivmedel.

Bussbranschen leder omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta på väg. Antalet bussar med förnyelsebart drivmedel som RME, HVO och biogas har mer än fördubblats och elektrifieringen av busstrafiken är en stark trend. 75 procent av alla bussar i den upphandlade trafiken använder förnyelsebara drivmedel och har klimatsmarta Euro V eller Euro VI-motorer. Busstrafikens utsläpp av växthusgaser har minskat med mer än 20 procent under 2000-talet samtidigt som trafikarbetet ökar för varje år. Blekinge län leder omställningen till en fossilfri bussflotta, tätt följd av Stockholms län och Södermanlands län. En svensk buss kör i snitt 5 599 mil på ett år jämfört med en personbil som kör 1 222 mil per år. Detta och andra fakta finns att läsa i den färska statistikrapporten om svensk bussbransch från Sveriges Bussföretag.

– Över hälften av alla resor i den regionala svenska kollektivtrafiken görs i buss, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:
– För att vi ska kunna fortsätta erbjuda kollektivtrafikens resenärer klimatsmarta resor är det viktigt med långsiktiga och hållbara spelregler för bussbranschen. Det är viktigt att utformningen av skatter och styrmedel på biobränslen och elektricitet gynnar omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Vi oroas av att regeringen inte ger oss besked om framtida villkor för förnyelsebara och fossilfria drivmedel efter 2018. Hur ska vi våga investera och satsa vidare på nya fordon, tankställen vid våra depåer och smarta lösningar vid hållplatser och terminaler när vi inte får veta vad som gäller?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063