23948sdkhjf

EU-enkät om vilotiderna

EU samlar in svar om företags och förares synpunkter på kör- och vilotiderna – Ett bra tillfälle för branschen att få fram sina synpunkter.
EU-kommissionen samlar nu in svar om företags och förares synpunkter på kör- och vilotider i ett offentligt, webbaserat samråd. Bakgrunden är den översyn av ett flertal lagar som görs inom ramen för EU-kommissionens arbete inom det så kallade Vägtransportpaketet. Svaren på det webbaserade samrådet, som genomförs i form av en enkät, ska vara registrerade hos EU-kommissionen senast 11 december. Resultaten ska presenteras under 2017.

– Nu har vi kommit så långt att EU-kommissionen funderar över vilka ändringar som är motiverade i regelverket för kör- och vilotider. För att vi i Sverige ska kunna påverka översynen av reglerna är det mycket angeläget att busstrafikföretag och företagens förare besvarar enkäten. Svaren på enkäten vill vi ska förstärka de lobbyaktiviteter vi i förbundet gör i syfte att få ett mer verklighetsanpassat regelverk och tillsyn av kör- och vilotider på både europeisk och svensk nivå och då måste vi få in tillräckligt många svar från Sverige, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.

Till grund för frågorna i enkäten ligger EUs sociallagstiftningen inom vägtransportsektorn och deras tillämpning fastställs i tre sammanhängande rättsakter:
• körtiden i förordning (EG) nr 561/2006 fastställs minimikrav på dagliga och veckovisa körtid, raster, dygns- och veckovila, som måste uppfyllas av förare och operatörer.
• Arbetstiden, i direktiv 2002/15/EG fastställs bestämmelser om organisationen av arbetstiden för personer som utför mobilt arbete avseende vägtransporter. Det kompletterar förordningens bestämmelser genom att införa krav på maximal veckoarbetstid, minimi avbrott i arbetet och på nattarbete.
• verkställighet genom direktiv 2006/22/EG fastställs minimikrav för medlemsstaterna att kontrollera att förare och operatörer följer bestämmelserna i förordningen.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretagare. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för arbetstid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa. Det måste vara möjligt att anpassa bussresan efter det utan att förare och företagare riskerar böter och sanktionsavgifter, i förlängningen till och med indragna trafiktillstånd, grunden för ett bussföretags existens.

Enkäten, med tydlig instruktion, nås via Sveriges Bussföretags webbplats www.sverigesbussforetag.se .

Rt-forum har frågat två inom bussbranschen som redan besvarat enkäten. Först Roger Mathiasson , verksamhetsansvarig på Interbus:

Vad tyckte du om enkäten?
– Jag tycker det är bra att de fråga oss som jobbar och hela tiden måste förhålla oss till kör- och vilotidsreglerna. En bra sak var att några frågor tog upp den psyka-sociala arbetsmiljön för förare och personal som arbetar med trafiken.

Varför var det bra med frågor om psyko-sociala arbetsmiljön?
– Det är ju så att förarna lider faktiskt av det, kör- och vilotiderna är en piska de har över sig av Guds nåde. Faktorer som dåligt väder och annat oförutsett gör att små minuter kan drabba oss hårt i Sverige. Och som vi upplever att de har det enklare utomlands.
– Men själva regelverket är inget att säga om, tycker jag, att det innebär krångel på planeringssidan i normalfallet, det får vi acceptera.

Så enkäten lät er ta upp hur Transportstyrelsen tolkar EU:s regelverk?
– Ja, rent praktiskt sett har Transportstyrelsen tolkat reglerna alldeles för fyrkantigt, de släpper inga små avvikelser som egentligen inte är några överträdelser utan rean praktiska omständigheter som förorsakat det. Och det får vi möjlighet att påpeka för EU-kommissionen när vi svarar på enkäten!

Vad kommer era svar att få för effekt, tror du?
– Det beror på hur EU tolkar det hela, men om de får många likartade svar som tar upp Transportstyrelsens fyrkantighet just från Sverige så borde det ju kommer fram till att det måste ta upp den frågan med vår nationella myndighet.

Slutligen, hur viktig är EU-kommissionens enkät?
– Mycket viktig och det är jättebra att den kom ut. Ett mycket bra initiativ att de går ut och frågar dem som berörs av regelverket och nu hoppas jag verkligen att branschens ser till att gå in och besvara enkäten! Vi har skickat ut en uppmaning till samtliga berörda inom Interbus, förare, trafikplanerare och andra hos oss.

Vill inte alla ta chansen att svara?
– Jo men vissa av förarna kan nog tycka att det var lite svåra och krångliga frågeställningar i enkäten. Men jag hoppas att så många som möjligt kommer in med ett svar i alla fall. Jag hoppas att det sprids till alla bolag, även de stora som Keolis - för det här gäller alla och nu har vi chansen att ge vår uppfattning direkt till EU-kommissionen - det får ingen missa.

Mikael Ineman , Viatour Group, har också svarat på EU-kommissionens enkät om kör- och vilotiderna:

Kan du säga något om vad du tyckte om enkätens frågor?
– Jag måste säga att det var konstiga frågar, det var svårt att svara på dem. Frågorna var inte relevanta för de problem vi har i Sverige, tycker jag. Och en hel del frågor var inriktade på lastbil, många frågor gällde dem som bor i lastbilshytten vilket helt saknar relevans för bussbranschen.

Vad tyckte du generellt om hela enkäten?
– Att det ganska mycket är en skrivbordsprodukt egentligen. De hittar inte vad problematiken handlar om. Vi har ju ingenting emot regelverket i grunden, felet ät att kör- och vilotiderna inte går att anpassa till verkligheten.

Fanns frågor som berörde Transportstyrelsens tillämpning i Sverige?
– Egentligen inte, bortsett ifrån att det fanns en fråga om just olika tolkningar för olika länder. Men mest handlade de lokalt inriktade frågorna om cabortage som mest berör lastbilarna som det är i dag.

Vad hade du väntat dig av EU-kommissionens enkät?
– Jag hade nog hoppas på att få svara på en enkät där jag äntligen fick chansen att med mina svar tala om för kommissionen vad jag tycker. Men så blev det alltså inte, enligt min mening.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062