23948sdkhjf

Gränslöst

Att Europa inte är gränslöst vet alla bussresearrangörer som årligen krånglar med dokument, tillstånd, bompengar och vägskatter bara för att göra en bussresa från Sverige till något annat av EU:s medlemsländer och länder med hängavtal som Norge och Schweiz. Och sedan ett år är gränserna än mer påtagliga sedan så kallade tillfälliga gränskontroller införts och på det ID-kotrollerna med hot om böter för bussföretag som missar.

EU:s mål att öka den fria rörligheten och i princip skrota nationsgränserna har aldrig blivit verklighet och känns nu mer avlägsen än på länge. Även om de nu tillfälliga kontrollerna en gång försvinner så återstår byråkratin för turistbussar som kör i flera länder. En byråkrati som snarare verkar ha tilltagit än avtagit under Sveriges tid som medlem i unionen. Måste det verkligen vara så?

Den europeiska unionen startade som ett fantastiskt fredsprojekt efter andra världskrigets slut med den underförstådda devisen ”Aldrig mera krig”. Till en början ett handelssamarbete med Västeuropas kärnländer, kallad Kol-Stålunionen, men snart vidgades projektet till att skapa en verklig union, ett slags Europas förenta stater under namnet EEC. Målet var en gemensam marknad där näringsidkare som bussresearrangörer och arbetstagare skulle kunna röra sig fritt över hela unionen. Freden sågs som självklar, alla onda makter var borta och nu skulle gränserna mellan unionens länder i princip försvinna för gott.

I den andan gick Sverige till en folkomröstning värd namnet – alternativen var nämligen ja eller nej till EU. Ja-sidan segrade knappt och snart var medlemskapet ett faktum. Många såg fram mot ett gränslöst Europa där den fria rörligheten skulle göra Sverige till en integrerad del av redan befintliga EU-länder. Ja, förutsatt att Systembolaget fick kvarstå som ett permanent undantag, ett villkor dåvarande regering hade ställt för medlemsskap före folkomröstningen. Dock blev det nu möjligt att köpa alkohol som beskattad i ett annat EU-land för egen konsumtion i hemlandet. Ett faktum som säkert en eller annan bussturist kunna utnyttja, dessutom bättre än på flyget där vikt och vätskor behandlas ytterst sparsmakat.

Nu verkar gränsernas tid komma tillbaka. Det talas om murbyggen och staket för att hålla oönskade borta, inte bara från EU:s länder. För ett år sedan infördes tillfälliga gränskontroller vid de svenska gränsen vid Öresundsbron samt vid hamnarna i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Göteborg. 4 januari 2016 blev det ID-kontroller där bland annat bussföretagen ålades ansvaret att se till att alla passagerare medförde giltiga ID-handlingar vid gränspassage. Medlemsländer får införa tillfälliga gränskontroller men EU har givit klartecken att medlemsländer som infört dem kan förlänga dem i ytterligare tre månader räknat från 11 november vilket den svenska regeringen beslutat. Förutom Sverige här även Danmark, Tyskland, Österrike och Norge fått klartecken och den svenska regeringen slog genast till och förlängde. Övriga väntas följa efter. Väntar fler förlängningar under 2017? Låt oss hoppas att vi slipper det!

Det blir otroligt svårt att kalkylera för kör- och vilotiderna när ingen vet hur lång tid det kan ta att bara köra över Öresundsbron eller att passera en landgräns ute i Europa. Mer byråkrati är också att vänta för den enligt all företagsstatitik välskötta bussresebranschen. Nya lagar kan ställa till det framöver, en av de viktigaste förändringarna är det svenska förslaget om den nya paketreselagen som kommer till årsskiftet, en skärpning av den gamla lagen som kommer att grunda sig på Sveriges tolkning av EU:s direktiv. Dessutom väntas en ny statlig utredning starta som berör hela turistområdet som det kan vara värt att hålla koll på. Men varning en aning för alla dessa skrivbordsmänniskor som ogillar att konfrontera verkligheten, branschen måste enas och stå upp för sina krav om den ska ha en chans mot alla byråkrater. Helst innan galna förslag blir till galna beslut som sedan är mycket svåra att ändra.

Thomas Dietl
chefredaktör RESFORUM
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063