Öppning för samåkning
Bättre kontroll av taxi till lägre kostnader och lättare att samåka - Det är kontentan av Taxiutredningen som nu ligger på regeringens bord.
För taxi föreslår utredningen att möjligheter till taxameterdispens tas bort samt att det bör vara tillåtet att bedriva taxitrafik med ”särskild utrustning för taxifordon” som alternativ till taxameter givet att fordonen är anslutna till tillståndspliktiga beställningscentraler.
– De som har taxameter får fortsätta med den, men det finns möjlighet till kontroll av taxifordon med andra sorters teknik som ger minst lika god kontroll till en lägre kostnad, säger särskilda utredare Amy Rader Olsson .
Att ta bort dispensmöjligheter minskar obalansen mellan de som har taxameter och de som har dispens, som annars ökar betydligt när systemet med redovisningscentraler införs. De ca 10 procent av taxifordonen som har taxameterdispens i dag och väljer att använda särskild utrustning för taxifordon i stället för taxameter uppskattas få en merkostnad på mellan 0,4 och 0,8 procent av omsättningen. Teknikutvecklingen kan minska kostnaderna för kontroll av taxibranschen ännu mer i framtiden.
Vad gäller samåkning föreslår utredningen att det ska vara möjlig att utnyttja plattformar för matchning mellan obekanta som vill dela kostnader för en resa. Enligt dagens regler kan samåkning som arrangeras med plattformar för alla andra resmål än arbete och skola klassas som taxitrafik. Vårt förslag drar en bättre avvägd gräns mellan taxi och samåkning, och vi hoppas att det ska leda till flera mobilapplikationer, hemsidor och andra arenor för samåkning i såväl storstad som landsbygd.