23948sdkhjf

Bråk om skolskjuts i Norrtälje

Förra året vann Roslagstaxi AB upphandlingen om skolskjutsverksamheten inom Norrtälje kommun. Sedan dess har kommunen försökt häva avtalet för att det blivit för dyrt.
FAKTA/
Skolskjutsavtal
Roslagstaxi har ett grundavtal om 15,4 miljoner kronor (som ska motsvara fem kronor per kilometer). Till det kommer kostnaden för alla tillkommande resor. För ett fordon som tar fyra passagerare eller mindre blir kilometerpriset då åtta kronor och 33 öre. Behövs ett större fordon varierar priset mellan elva kronor och 30 öre och 25 kronor och 62 öre per kilometer beroende på storlek och ort.

Tvisten handlar om hur avtalet om skolskjutsar ska tolkas. Bråket har hittills kostat skattebetalarna två miljoner kronor, enligt Ulf Gustavsson, chef för barn- och skolförvaltningen. Budgeten är överskriden och mer pengar måste tillskjutas för att kommunen ska kunna fullfölja sin skyldighet att köra barnen till skolorna.

Förr om åren var det just barn- och skolförvaltningen som skötte upphandlingen av skolskjutstjänster. Men under 2007 var det kommunens upphandlingsavdelning som skötte ruljansen. Det gick snabbt, Roslagstaxi vann ett treårigt avtal för kommundelarna Rimbo och Norrtälje med möjlighet till två års förlängning.

- Nu vet vi inte alls om den där förlängningen av kontraktet är värt något eftersom vi inte ens kan enas om vad vi har haft för ett avtal under nästan ett år, säger Peter Lindstedt, verksamhetsansvarig på Roslagstaxi AB.

Långa avstånd - mycket pengar
Ett skolskjutsavtal är guld värt i Norrtälje kommun: här finns fler än 3 200 barn som har rätt till skolskjuts enligt kommunallagen. Var och en av kommundelarna Norrtälje och Rimbo är betydligt större till ytan än de övriga 25 kommunerna i Stockholms län. Avstånden är stora varför det handlar om mycket pengar totalt.

- Som jag ser det är det kommunens upphandlare som gjort fel. Därför vill de ändra i avtalet. Vi har erbjudit oss att gå kommunen till mötes men de vill ändra villkoren retroaktivt tillbaka till 1 juli 2007 vilket skulle innebära att vi blir återbetalningsskyldiga. Det kommer vi aldrig att gå med på, säger Peter Lindstedt.

Nyligen kallades Taxiföreningens chefsjurist Anders Berge in i fallet för att bistå Roslagstaxi med råd och dåd när kommunen nu gör allt för att häva det underskrivna avtalet.

Enligt kommunen handlar bråket framför allt om definitionen av så kallade tillkommande resor . Skolskjutsarna har fasta rutter men när barn flyttar eller byter skola inom området måste rutterna ändras. Ibland krävs också ett större fordon vid den här typen av förändringar.

Taxibolaget girigt
Enligt Roslagstaxi visar avtalet att de ovan nämnda förändringarna är att betrakta som en tillkommande resa med högre kostnader som följd. Men Robert Beronius vid Norrtälje kommuns upphandlingsenhet anser att taxibolaget agerar girigt. Enligt honom har det hänt att Roslagstaxi debiterar en tillkommande resa med högre pris oavsett om körningen blir 100 meter kortare eller tre kilometer längre.

- Jag följer bara avtalet. Det är inte mitt fel om kommunen tycker att de har skrivit på ett dåligt avtal, säger Peter Lindstedt.

Kommunen hänvisar gärna till Hallsta Buss som har ett liknande avtal om skolskjuts i kommundelen Hallstavik. De justerar priset efter den faktiska kilometerförändringen som uppstår vid tillkommande resor. Enligt Peter Lindstedt innebär det att Hallsta Buss valt att inte följa avtalet men han anser att det är upp till dem hur de vill agera:

- Åter igen, vi följer bara gällande avtal. Däremot är jag beredd att ändra på några av de här sakerna och det har jag lämnat förslag till kommunen om.

Trassel inom kommunledningen

Peter Lindstedt uppger att ett grundläggande problem var att kommunen inte kunde ena sig om vem som skulle sköta skolskjutsupphandlingen när det begav sig förra året. Det ledde till att underlaget till upphandlingen var undermåligt, där fanns mycket få fasta rutter med. Enligt Peter Lindstedt är detta orsaken till att avtalet blivit så dyrt för kommunen.

Ulf Gustavsson och Robert Beronius anser inte att det varit några oklarheter inför förra årets upphandling. En av de som skötte upphandlingen, förre kommundirektören, har senare avskedats från sin tjänst. Men enligt kommunen hade det ingenting med upphandlingen att göra.

- Jag hoppas bara på ett slut på det här segslitna bråket. Jag väntar på att de ska kontakta mig personligen i saken, men ingenting har hänt de senaste tre månaderna, säger Peter Lindstedt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062