23948sdkhjf

Fler flyger med pressat SAS

SAS trafik ökade med 12,5 procent under maj i år jämfört med 2007 och kabinfaktorn lyfte med 0,7 procentenheter till 71,7 procent. Trots det är ekonomin alltjämt pressad.
Starkast var tillväxten i airBaltic samt i SAS Sverige delvis på grund av konflikten i maj förra året. Totalt antal transporterade passagerare ökade med 5,8 procent till 2,9 miljoner. Yielden under maj bedöms dock sjunka med cirka 5-6 procent.

- Ökningen av passagerartrafiken visar att marknadsutvecklingen fortsatt är relativt god, samtidigt som vår produkt är efterfrågad. Kabinfaktorn ökar vilket är glädjande. Yielden minskar dock, men vi har infört bränsletillägg som successivt kommer att stödja yielden framöver. I vårt åtgärdsprogram Profit 2008, som lanserades i april, ingår dessutom att från och med hösten reducera kapaciteten med 6-7 procent vilket ytterligare kommer att stödja yieldens utveckling positivt framöver, säger Mats Jansson, vd och koncernchef.

Enligt uppgifter i dansk press kommer SAS snart att tvingas till ytterligare tuffa sparpaket. Beslut om det kan komma att tas redan på nästa veckas styrelsemöte. Men det finns ändå glädjeämnen för flygbolagsledningen att luta sig mot:

Norra Sverige är ett sådant. SAS har också haft framgång med semesterflyget till Sydeuropa, därför har SAS Sverige ökat kapaciteten på både inrikes och europalinjerna vilket ger ett positivt utfall, med en ökad tillströmning av passagerare.

- På våra inrikeslinjer är det framför allt destinationerna i norra Sverige som har gått riktigt bra. Återigen är de Skellefteå och Kiruna som är draghästar med ökningar långt över genomsnittsdestinationerna i Sverige, säger Susanne Dahlberg, kommersiellt chef på SAS Sverige.

Norden och Europa utvecklas positivt. Finland och de nyöppnade linjerna till Norge ger ett ökande antal passagerare, men det är framför allt semesterflyget till och från Sydeuropa som går väldigt bra med en kraftig ökning i både kapacitet och passagerare.

- Vi har lyckats väldigt bra med linjerna till Sydeuropa som har en positiv utveckling. Vi vet att mer än 30 procent av de nordiska resenärerna tycker det blir billigare att sätta ihop sin resa själv. Det i kombination med vårt linjenät gör SAS Sverige till ett mycket bra komplement till det traditionella charterresandet, säger Susanne Dahlberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078