23948sdkhjf

Elektricitet ökade resandet

Eldrivna tåg och ombyggda stationer har lett till ett ökat tågresande längs Blekinge kustbana. Resandet har det senaste året ökat med nästan 12 procent.
I dagarna är det ett år sedan banan öppnades igen. Argumentet för att elektrifiera de 125 kilometerna mellan Kristianstad och Karlskrona var att skapa ett sammanhängande system för att kunna använda samma tågtyp i södra Sverige - och att eldrivna tåg är mycket mer miljövänliga än dieseldrivna. Ett regleringsbrev från regeringen ledde till att Blekinge kustbana högprioriterades.

- Det var mycket framsynt av politikerna. För sex år sedan, när projektet utreddes, var miljöargumentet inte alls lika starkt som det är idag, säger Mårten Zetterman, projektledare på Banverket.

Samtidigt med elektrifieringsarbetet byggdes fem stationer om - den mest påtagliga förändringen i resenärernas ögon.

- Vi byggde nya plattformar och satte upp nya plattformstak och informationssystem. Tågresandet längs Blekinge kustbana har därmed blivit mer attraktivt och säkrare. Dessutom har tillgängligheten för resenärerna ökat.

- Tågresandet har det senaste året ökat med nästan 12 procent. Det är främst de interregionala resorna som ökat. En anledning är att man nu kan resa från Karlskrona till Malmö-Köpenhamn utan att byta tåg. En annan viktig anledning till det ökade tågresandet är att vi satt in två tåg till per dag. Totalt har vi nu 18 persontåg/dag som trafikerar Blekinge kustbana, säger Blekingetrafikens vd Hans Jonasson.

- När Citytunneln tas i bruk 2011 kommer restiden mellan Karlskrona och Köpenhamn att minska, säger Jens Möller, regional direktör på Banverket.

- På sikt hoppas vi dessutom kunna korta restiden mellan Skåne och Blekinge genom en ny mötesstation i Blekinge samt färre stationsuppehåll i Skåne.

Då skulle restiden mellan Karlskrona och Köpenhamn kunna minska med drygt 20 minuter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062