23948sdkhjf

Möjlig samtaxa i Mälardalen

Citybanan genom Stockholm blir klar 2017. Då ökar spårkapaciteten rejält och pendeltrafiken från till exempel Västerås kan få ett lyft, rapporterar Vlt.
Men nästan ett decennium återstår till 2017 och kollektivtrafiken bör kunna förbättras dessförinnan. Utredningen Framtidens kollektivtrafik i Stockholm-Mälardalen har skärskådat förutsättningarna och kommit fram till tre alternativ inför framtiden i Mälardalslänen.

Ett förslag är att stärka det gemensamt ägda bolaget Mälab och göra det ansvarigt för nya avtal. Det betyder att man skapar en storregional trafikhuvudman för upphandling. Det ger en klarare rollfördelning som på sikt kan ge mer kollektivtrafik för pengarna, tror utredarna.

Dessutom tar utredningen upp möjligheten att utveckla trafiken med regionaltåg och regionala busslinjer. Utredningen anser också att det bör prövas om det inte går att öka trafiken på befintliga spår redan nu, trots att det inte är en enkel sak.

Redan nästa år öppnas möjligheter att förenkla för resenärerna så att de kan köpa biljetter som sträcker sig över länsgränserna. I Stockholms län, Uppsala län, Västmanlands län och Örebro län blir det då möjligt att införa ett gemensamt biljettsystem, Mälardalstaxan, för tåg och buss.

Planerna på att bilda en Mälardalsregion har kört fast. Men det finns ännu hopp om ett system med samtaxa runt Sveriges tredje största sjö. Därmed skulle Mälardalen följa Skånetrafikens exempel som redan sjösatt sitt samtaxeförslag Sydtaxan (Se nyhetsnotis nedan).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047